Wybierz region

Wybierz miasto

    Aleja Niepodległości bez korków?

    Autor: Józef Djaczenko

    2000-05-22, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    GAZETA POZNAŃSKA, poniedziałek 22.05.2000 Centrum Przebudowa sygnalizacji w śródmieściu Aleja Niepodległości bez korków? Kilkanaście sygnalizacji świetlnych w śródmieściu Poznania zostanie wymienionych.

    GAZETA POZNAŃSKA, poniedziałek 22.05.2000

    Centrum Przebudowa sygnalizacji w śródmieściu
    Aleja Niepodległości bez korków?


    Kilkanaście sygnalizacji świetlnych w śródmieściu Poznania zostanie wymienionych. System sterowania ruchem obejmie aleje Niepodległości. Kto wjedzie na tę trasę, przejedzie płynnie, bez postojów, cały odcinek między hotelem ,,Polonez' a dworcem PKS.


    Dokumentacja dotycząca przebudowy skrzyżowań została już opracowana. Prace budowlane rozpoczną się po rozstrzygnięciu przetargów. Trzeba wymienić kilkanaście sygnalizacji świetlnych na całym odcinku al. Niepodległości i w okolicy. Przesądzony jest los starego, zabytkowego komputera marki Mera, znajdującego się w Zamku, sterującego okolicznymi sygnalizacjami. Nowoczesne sterowniki wyposażone są w mikroprocesory, nie potrzebują sterowania komputerem mówi Jacek Tomaszewski, miejski inżynier ruchu.

    Kilkadziesiąt lat służby

    W pierwszym etapie wymienione będą wszystkie sygnalizacje na odcinku między ul. Solną a Powstańców Wielkopolskich. Zmodernizowane zostaną sygnalizacje na ul. Kościuszki, a także na Gwarnej i na skrzyżowaniu ulic Nowowiejskiego z Pułaskiego. Na skrzyżowaniu Świętego Marcina i alei Niepodległości zbudowany zostanie nowy układ sygnalizacji. Obecne urządzenia, służące kilkadziesiąt lat, są zużyte.

    Nowe urządzenia, które znajdą się w śródmieściu, będą wyposażone w tzw. system detekcji pętle indukcyjne ,,wyłapią' informacje o przejeżdżających samochodach, by sterowniki zareagowały na natężenie ruchu. W przypadku pustego skrzyżowania samochody nie będą, tak jak dziś, czekać bez sensu na zmianę światła na zielone. Wolny przejazd otrzymają natychmiast.

    Sterowanie

    centralne

    Cały ten rejon włączony zostanie do systemu sterowania ruchem. Pracownicy centrum mieszczącego się przy ul. Góreckiej będą mieli informacje o sytuacji w tym obszarze, uzyskają możliwość reagowania na dziejące się nieprawidłowości. Co najważniejsze skończy się wieczne zatłoczenie al. Niepodległości, zatruwające spalinami powietrze nad śródmieściem, powodujące chaos komunikacyjny. Samochód, który wjedzie na tę trasę, pokona cały odcinek płynnie. Duże zatłoczenie śródmieścia może jednak powodować, że na wjazd na aleje Niepodległości trzeba będzie poczekać dłużej niż obecnie.

    Na całej długości al. Niepodległości autobusy MPK uzyskają pierwszeństwo w ruchu. Przejadą każde skrzyżowanie na jednym cyklu świateł, w pierwszej grupie pojazdów czerwone zapali się dopiero wtedy, gdy autobus znajdzie się poza skrzyżowaniem.

    Józef DJACZENKO

    Jacek Tomaszewski

    miejski inżynier ruchu

    Dzisiaj cała aleja Niepodległości stoi w korkach. Żadnego skrzyżowania nie pokona się na jednym cyklu świateł. Przy obecnym zatłoczeniu miasta cudów nie zrobimy, ale nowa sygnalizacja spowoduje większą płynność jazdy i większą przepustowość skrzyżowań. Gdy samochody rzadziej będą hamować i ruszać, średnia prędkość się zwiększy. Na aleję trudniej będzie się dostać, ale zmiany będą korzystne dla środowiska naturalnego.

    Sonda

    Letnich atrakcji w moim mieście jest...

    • jak na lekarstwo. (79%)
    • wystarczająco, ale mogłyby być ciekawsze. (10%)
    • na tyle dużo, że często nie wiem co wybrać. (10%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.