Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Artur Kijewski: Opóźnienia w inwestycjach, to nie zła wola Miasta [WYWIAD]

Elżbieta Bielewicz
Artur Kijewski, wiceprezydent Kalisza
Artur Kijewski, wiceprezydent Kalisza Andrzej Kurzyński
Od stycznia ubiegłego roku Artur Kijewski, wiceprezydent Kalisza odpowiedzialny jest za inwestycje w mieście. Ich prowadzenie jest ostatnio mocno krytykowane.

Kaliszanie skarżą się, że Miasto zafundowało im drogowy horror, który nie ma końca. Trwa remont Łódzkiej, mostu na Chopina, rozkopana jest Stawiszyńska i Warszawska, rondo przy Korczaku. Można odnieść wrażenie, że nikt nad tym nie panuje. Pojawiają się też głosy, że prowadzone inwestycje są źle rozłożone w czasie, że wszystko robione jest na hura...

- Przesunięcia terminów oddania niektórych inwestycji drogowych nie wynikają ze złej woli Miasta lub braku planowania. Przyczyny tego stanu rzeczy są obiektywne lub pojawiają się podczas wykonywania samych prac. Przykładowo, termin realizacji wykonania ronda przy ul. Korczak i ul. Stanczukowskiego został opóźniony z powodu zmiany klasy drogi w 2016 roku, co wiązało się ze zmianą projektu, stąd pojawił się późniejszy termin jego wykonania. Przy ul. Łódzkiej doszedł dodatkowy zakres prac związanych z wykonaniem przebudowy skarpy przy skrzyżowaniu z ul. Rajskowską oraz usunięciami kolizji z infrastrukturą, które nastąpiły podczas wykonywania prac. Inny przykład to ul. Warszawska i jej skrzyżowanie z ul. 3 Maja i ul. Stawiszyńską. Na tej ostatniej pojawiła się potrzeba wykonania części kanału deszczowego, co przedłużyło czas prac i wpłynęło na dłuższe ograniczenie ruchu przy ul. Warszawskiej i na moście.
Problemy, które wynikły podczas remontu mostu przy ul. Chopina zostały spowodowane niewłaściwym wykonywaniem prac przez konińską firmę, która, pomimo naszych monitów i uwag, nie potrafiła odpowiednio realizować tego zadania. W związku z powyższym postanowiliśmy zerwać umowę i przygotować nowy przetarg, gdyż tylko na takie działanie pozwalają nam przepisy. Natomiast po rozstrzygnięciu przetargu przystąpimy do dokończenia inwestycji. We wszystkich wymienionych przypadkach częściowy wpływ na opóźnienia miały również niesprzyjające warunki pogodowe.

Słyszymy, że podobne kłopoty i opóźnienia wystąpiły teraz przy budowie ulic Browarnej
i Piekarskiej.

- Obecnie jesteśmy zadowoleni z firmy, która wykonuje tam prace. Późny termin rozpoczęcia robót był spowodowany między innymi konsultacjami i ustaleniem standardów chodnikowych dla tych miejsc oraz pracami nad koncepcją geometrii tych ulic. Niedawne mrozy również wpłynęły na chwilowe zatrzymanie prac.

Opozycja zarzuca Panu brak kompetencji, domagając się odwołania ze stanowiska. Wśród zarzutów pojawia się m.in. przegrany konkurs Miasta na budowę obwodnicy Kalisza, brak działań w sprawie budowy drogi S12, opóźnienia w realizacji inwestycji drogowych i „rozkopanie całego Kalisza zimą”. Opozycyjni radni twierdzą, że drogi powinno się projektować jesienią i zimą, aby zdążyć wczesną wiosną rozstrzygnąć przetarg i budować latem. A u nas jest odwrotnie...

- Zastanawiające są zarzuty radnych opozycji, którzy wcześniej, gdy byli u władzy, nie zgłaszali takich postulatów odnośnie wiceprezydenta Sztandery, nadzorującego wtedy inwestycje drogowe, gdy przykładowo remont mostu przy ul. Częstochowskiej przeciągnął się o wiele miesięcy (na przełomie roku 2012 i 2013). Sprawa budowy obwodnicy Kalisza nie została moim zdaniem zamknięta, ponieważ czynimy dalsze starania, aby jednak ta inwestycja doszła do skutku. Koncepcja innej obwodnicy związanej z drogą S12 została poruszona dopiero podczas naszej kadencji. Tu pojawia się krótka pamięć radnych Platformy Obywatelskiej, których partia rządziła w Polsce przez wcześniejsze 8 lat i nic nie zrobiono w tej kwestii. Kalisz został pominięty w ówczesnych planach drogowych i jako jedyne byłe wojewódzkie miasto 100-tysięczne nie posiada obwodnicy. Realizację niektórych miejskich inwestycji rozpoczęto jesienią ubiegłego roku, gdyż część projektów była jeszcze opracowywana w pierwszej połowie 2016 roku. Rozważano, czy można z nimi poczekać do roku obecnego, jednak potrzeby miasta na to nie pozwalały. Wiele ulic, jak choćby Młynarska, Asnyka, czy most przy ul. Chopina, czekało na remonty już od kilku lat. Ponadto w bieżącym roku mamy zaplanowane dalsze inwestycje i nie chcieliśmy opóźniać ich realizacji.

Jakie inwestycje rozpoczęte będą jeszcze w tym roku? Kiedy możemy spodziewać się zakończenia tych obecnie prowadzonych?

- Zakończenia większości rozpoczętych już inwestycji spodziewamy się między lutym, a kwietniem tego roku, a trochę dłużej może potrwać sprawa mostu w ciągu ul. Chopina. Do najważniejszych inwestycji zaplanowanych na rok 2017 możemy zaliczyć budowę Centrum Przesiadkowego przy ul. Majkowskiej, połączenie ul. Hanki Sawickiej z ul. Dobrzecką, remont odcinka ul. Stawiszyńskiej pomiędzy aleją Wojska Polskiego a rondem wiceadmirała Jerzego Włodzimierza Świrskiego, remont odcinka ul. Poznańskiej od Cmentarza Komunalnego do granicy miasta, prace przy ulicy Inwestorskiej, czy rozbudowę odcinka ul. Biskupickiej. Chcemy również w tym roku wprowadzić do realizacji remont ul. Polnej, na który mamy już przygotowany projekt. Podobny plan mamy co do dalszego odcinka ul. Widok i ul. Asnyka.

Byłeś świadkiem interesującego wydarzenia? Napisz do nas: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto