Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kalisz się starzeje, ubywa mieszkańców, brakuje obwodnicy. Raport o stanie miasta

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
W Kaliszu ubywa mieszkańców, miasto się starzeje, a przedsiębiorcy narzekają na klimat do prowadzenia biznesu. Poważnym problemem jest brak obwodnicy. Wynika z raportu o stanie miasta.

Na koniec ubiegłego roku w Kaliszu mieszkało 97649 osób. Liczba mieszkańców miasta ciągle spada. Od 2014 ubyło 4396 kaliszan.

W ciągu 2018 roku plan dochodów miasta wynosił blisko 610 mln zł. Ale wydatki sięgnęły już blisko 680 mln zł. Pocieszające jest to, że rośnie wartość miejskiego majątku, na który składają się m.in. budynki, drogi, czy grunty. Jego wartość wzrosła w 2018 roku o ponad 153 mln zł i wynosi teraz 1 904 497 103 zł.

Kalisz ma aspiracje, by być miastem otwartym o wysokiej jakości życia jego mieszkańców i dynamicznie rozwijającej się, nowoczesnej gospodarce. A jak jest w rzeczywistości? Niestety, problemów nie brakuje. Kalisz przede wszystkim szybko starzeje się. Przybywa osób starszych, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Poza tym, o ile poprawia się sytuacja z zapewnieniem miejsca w przedszkolach, o tyle wciąż rośnie zapotrzebowanie na miejsca opieki dla dzieci do lat 3.

W Kaliszu znacznie spadło bezrobocie, ale problemem pozostaje trudna sytuacja na rynku pracy osób z niepełnosprawnościami. Samorząd Kalisza realizuje liczne programy zdrowotne i wsparł budowę ośrodka radioterapii. Nie zmienia to faktu, że w mieście wciąż bardzo długo trzeba czekać na wizytę u niektórych lekarzy specjalistów.

Z raportu wynika, że w Kaliszu poprawia się bezpieczeństwo. Spada liczba popełnianych przestępstw i poprawia się wykrywalność ich sprawców.

Kaliszanie coraz gorzej oceniają ofertę kulturalną miasta, a młodzież nie garnie się do sportu, choć przybywa klubów i zwiększają się wydatki na szkolenie.

W ocenie mieszkańców zbyt mało spraw w Urzędzie Miasta można załatwić drogą elektroniczną. Kaliszanie narzekają też na zbyt długi czas oczekiwania na załatwienie sprawy.

W Kaliszu szkoły coraz chętniej współpracują z przedsiębiorcami, ale wciąż występuje zjawisko niedopasowania kierunków wykształcenia do potrzeb rynku pracy. Miasto wspiera inwestycje prowadzone przez uczelnie wyższe, ale zmniejsza się rola Kalisza jako ośrodka akademickiego, a liczba studentów spada.

W grodzie nad Prosną blado wypada też tworzenie sprzyjającego klimatu inwestycyjnego. Miasto dysponuje niewielką powierzchnią wolnych, dostępnych terenów pod duże inwestycje, a niespełna 18% powierzchni miasta objęte miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Mamy wysoki wskaźnik liczby podmiotów gospodarczych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Z drugiej strony blisko 70% ankietowanych uważa prowadzenie biznesu w Kaliszu za trudne lub bardzo trudne.

Spada liczba mieszkań komunalnych. Problemem jest też fakt, że ponad 50% komunalnych lokali jest w budynkach wybudowanych przed 1948 r. Wymaga to ogromnych nakładów na remonty. Głównym problemem Kalisza jest przebieg dróg krajowych przez miasto, znajdujących się w bliskim sąsiedztwie centrum miasta. Negatywnie wpływa to na środowisko, generuje wysokie koszty podróży, powoduje korki, a także wpływa na obniżenie bezpieczeństwa na drogach. O obwodnicy można pomarzyć...

Aktualnie, według danych na koniec 2018 r., w granicach administracyjnych miasta długość dróg krajowych wynosi 20,886 km, natomiast wojewódzkich 9,569 km. Siatkę układu komunikacyjnego Miasta Kalisza uzupełniają drogi powiatowe i gminne o łącznych długościach odpowiednio 88,185 km i 195,879 km. Z uwagi na brak obwodnicy oraz
fakt, że Kalisz pełni funkcję ośrodka społeczno-gospodarczego, drugiego po Poznaniu pod względem ważności, drogi główne (krajowe i wojewódzkie), zarówno na wlotach do miasta jak i w jego obrębie, przenoszą bardzo duże obciążenie ruchem drogowym. Na podstawie wykonanych w październiku 2016 roku pomiarów natężenia ruchu drogowego na podstawowym układzie komunikacyjnym miasta wykazały następujące wartości SDR:
• DK nr 12 wlot od strony Jarocina – 17.919 [poj./dobę],
• DK nr 12 wlot od strony Sieradza – 16.524 [poj./dobę],
• DK nr 25 wlot od strony Konina – 13.781 [poj./dobę],
• DK nr 25 wlot od strony Ostrowa Wielkopolskiego – 14.659 [poj./dobę],
• DW nr 442 wlot od strony Wrześni – 7.539 [poj./dobę],
• DW nr 450 wlot od strony Grabowa – 9.768 [poj./dobę],
• DW nr 470 wlot od strony Turku – 17.438 [poj./dobę].
W ramach tych samych pomiarów, na terenie miasta w ul. Częstochowskiej, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 450 stwierdzono natężenie ruchu wynoszące 38.823 [poj./dobę]. Należy podkreślić, że znaczną część w powyższych badaniach stanowił ruch ciężki odbywający się praktycznie przez centrum miasta. Istotne jest także to, że udział ruchu tranzytowego w ciągu dróg, krajowych wynosi ok. 30% całego ruchu.

Rejestrowane w obrębie miasta, zwiększające się z roku na rok, natężenie ruchu pojazdów stanowi źródło problemów związanych z hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, stałym pogarszaniem się warunków ruchu w zakresie kosztów i czasu przejazdu, bezpieczeństwa, płynności i efektywności transportu.

Przeczytaj pełny raport o stanie miasta Kalisza za 2018 rok


Zobacz także: Za nami 13. edycja charytatywnego rajdu "Złombol". Wzięło w nim udział ponad 400 załóg

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto