Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Minister transportu rezygnuje z budowy szybkiej kolei. Przystanek miał być koło Nowych Skalmierzyc

AND
Tak miała przebiegać pierwsza w Polsce linia kolei dużych prędkości
Tak miała przebiegać pierwsza w Polsce linia kolei dużych prędkości
Kolej dużych prędkości, która miała być szansą na rozwój aglomeracji kalisko-ostrowskiej na razie w ogóle nie powstanie. Według ministra transportu, to ,,kosztowne marzenie''. Prace mają zostać odłożone na co najmniej 20 najbliższych lat!

Jeszcze niespełna miesiąc temu w Warszawie zorganizowano wielkie seminarium pod hasłem ,, Szybka kolej szansą dla Polski i Europy Centralnej''. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele zainteresowanych inwestycją samorządów.

- O randze tego seminarium świadczy fakt, że organizatorami byli Międzynarodowy Związek Kolei, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, PKP Intercity SA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, a patronat sprawowało Ministerstwo Infrastruktury – podkreślał na ostatniej sesji Rady Miejskiej Kalisz prezydent Janusz Pęcherz, który jednocześnie zaprezentował rajcom planszę z planowanym przebiegiem szybkiej kolei. Jej przystanek ma się znajdować w okolicy Nowych Skalmierzyc. - Myślę, że nie ma lepszej promocji i przyszłości dla naszego miasta, jak ten właśnie obraz przebiegu polskiej kolei dużej prędkości – podkreślał prezydent Kalisza.

Ale jak na razie nic z tego nie będzie. Sławomir Nowak, minister transportu uznał, że w najbliższych latach kolej ma się skupić na remontach istniejącej sieci i dodaje, ze stawia na ,,ogromny plan modernizacji polskiej kolei do roku 2030.

- Koncentrujemy się na modernizacji tego co mamy, a nie realizacji marzeń kolejarzy, jakimi są koleje dużych prędkości – mówił wprost podczas konferencji prasowej minister Nowak.

Minister transportu wyliczał, że budowali pierwszej polskiej linii KDP może kosztować według rożnych ocen od 20 do 28 miliardów złotych.

- Jeżeli mamy problem z 28-letnimi wagonami, jeżeli mamy problem z odpowiednim czasem przejazdu z Warszawy do Gdańska, to to jest naszym priorytetem. Do projektu Kolei Dużych Prędkości wrócimy, gdy Polskę będzie na nią stać – dodaje Nowak.

Według planów, budowa szybkiej kolei miała ruszyć w 2014 roku, a pierwsze pociągi rozwijające prędkość 350 kilometrów na godzinę miały pojechać nową linią w 2020 roku. Niedawno zakończył się pierwszy etap studium, który przewidywał wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Hiszpańsko-polskie konsorcjum przedstawiło trzy warianty, z których na początku października PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały opcję, według której rozgałęzienie na Poznań i Wrocław miałoby znaleźć się za Nowymi Skalmierzycami. Za takim wariantem od lat lobbowali samorządowcy z południowej Wielkopolski.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto