Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmieniamy Wielkopolskę: WRPO 2014+ coraz bliżej pierwszych konkursów

Monika Kaczyńska
W gestii Urzędu Marszałkowskiego będzie także obsługa projektów związanych z energetyką i środowiskiem
W gestii Urzędu Marszałkowskiego będzie także obsługa projektów związanych z energetyką i środowiskiem Grzegorz Dembiński
Zmieniamy Wielkopolskę. Aneks do Kontraktu Terytorialnego określi warunki i sposób finansowania WRPO 2014+. Program operacyjny w nowej perspektywie wymagał także wprowadzenie zmian organizacyjnych

Pieniądze przeznaczone dla naszego województwa w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego to 2,45 mld euro. Zarówno samorządy lokalne, jak i przedsiębiorcy czy organizacje pozarządowe czekają na ich podział. To jednak wymaga wielu przygotowań zarówno natury formalnej, jak i organizacyjnej. Część z nich Wielkopolska ma już za sobą, pozostałe zostaną sfinalizowane wkrótce.

ZOBACZ:

- Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 nie jest prostą kontynuacją WRPO z poprzedniej perspektywy finansowej -informuje Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego. - Pieniądze w WRPO 2014+ pochodzą z dwóch źródeł: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach WRPO 2007-2013 pieniądze z EFS nie zasilały programu regionalnego, a Program Operacyjny Kapitał Ludzki, który był zarządzany na poziomie krajowym. W nowym programie postawiono na koncentrację terytorialną, czyli na nowy instrument realizacyjny: ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne) obejmujące tereny aglomeracji poznańskiej oraz kalisko--ostrowskiej. Zmiany te spowodowały konieczność dostosowania do nich rozwiązań organizacyjnych -podkreśla.

Uruchomienie WRPO nie byłoby możliwe bez zatwierdzenia zasad zarządzania programem przez Komisję Europejską. Nastąpi to na podstawie tzw. procesu desygnacji. Najprościej mówiąc, w ramach tego procesu Komisja Europejska sprawdzi na podstawie opisu funkcji i procedur, czy zarządzanie WRPO spełnia wyznaczone warunki.

Procesowi desygnacji podda się samorząd województwa. On właśnie w WRPO 2014 + pełni rolę instytucji zarządzającej. Oznacza to, że odpowiada za przygotowanie, realizację i wdrażanie programu. Dodatkowo, jako instytucja certyfikująca sprawdza, czy ponoszone w ramach programu wydatki spełniają warunki stawiane im przez komisję oraz instytucje krajowe.

Certyfikacją wydatków zajmie się nowo tworzone Biuro Certyfikacji i Windykacji. Wdrażaniem programu w przypadku większości osi priorytetowych będzie zajmował się Departament Wdrażania Programu Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego. On także będzie się zajmował organizacją konkursów i obsługą beneficjentów projektów związanych z energetyką i tych dotyczących środowiska. To dla Departamentu Wdrażania Programu Regiolnalnego nowy zakres obowiązków. W poprzedniej perspektywie finansowej 2007-2013 rolę instytucji pośredniczącej dla działań w ramach priorytetu środowisko przyrodnicze był Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W nowej perspektywie także ten zakres działań pozostanie w Urzędzie Marszałkowskim.

Nową strukturą w Urzędzie Marszałkowskim jest Departament Wdrażania EFS. Będzie zajmował się działaniami finansowanymi właśnie z Europejskiego Funduszu Społecznego, takimi jak edukacja i włączenie społeczne. Część działań z tego ostatniego zakresu oraz związanych z rynkiem pracy weźmie na siebie Wojewódzki Urząd Pracy.
Kolejnym elementem przygotowującym Wielkopolskę do korzystania w pełni z WRPO 2014+ jest utworzenie Komitetu Monitorującego. Zarząd województwa powołał go 12 marca. W skład komitetu weszli przedstawiciele zarówno samorządu województwa, jak i strony rządowej, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych oraz obserwatorzy. Przewodniczącym Komitetu Mo-nitorującego jest marszałek Marek Woźniak, funkcję jego zastępcy pełni wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Zmieniamy Wielkopolskę - po przejściu procedury desygnacji samorząd województwa wielkopolskiego będzie pod względem organizacyjnym gotowy do realizacji WRPO 2014+

- Komitet Monitorujący działa jako niezależny organ pełniący funkcje doradczo-opiniodawcze. Będzie on zajmował się przeglądem wdrażania WRPO 2014+ i postępów w osiąganiu jego celów - mówi Marek Woźniak. - W jego gestii będzie konsultowanie i akceptowanie zmian programu operacyjnego proponowanych przez instytucję zarządzającą oraz przedstawianie uwag dotyczących wdrażania i ewaluacji programu, w tym przedsięwzięć na rzecz zmniejszania obciążenia administracyjnego dla beneficjentów oraz monitorowanie działań podjętych w ich następstwie - podkreśla.

Można więc powiedzieć, że po przejściu procedury desygnacji samorząd województwa wielkopolskiego będzie pod względem organizacyjnym gotowy do realizacji WRPO 2014+. By program mógł być realizowany, pozostał do spełnienia jeszcze jeden warunek - zawarcie aneksu do kontraktu terytorialnego. Ten został podpisany w listopadzie ubiegłego roku. Zostały w nim określone przedsięwzięcia priorytetowe dla kraju i Wielkopolski.

Ponieważ wówczas nie były jeszcze zakończone negocjacje z Komisją Europejską dotyczące WRPO 2014+, siłą faktu dokument ten nie uwzględniał wysokości, sposobów i warunków finansowania WRPO. Zdecydowano wtedy, że te kwestie zostaną ujęte w aneksie.

- Podpisanie aneksu warunkuje faktyczne rozpoczęcie finansowania realizacji przedsięwzięć w ramach WRPO 2014+ - mówi marszałek Marek Woźniak. - Dlatego istotne jest, aby jego podpisanie nastąpiło jak najszybciej, prawdopodobnie dojdzie do tego jeszcze w kwietniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto