Kto zaprojektuje M3 od Stadionu Narodowego na Gocław?
Przypomnijmy, że chodzi pierwszy odcinek linii M3 od stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław. - Chcielibyśmy zacząć prace nad III linią w 2027 roku, a zakończyć w roku 2030 - mówił Trzaskowski. Do tego niezbędne jest przeprowadzenie prac projektowych (zakończyły się już przedprojektowe), a także uzyskanie decyzji środowiskowej. Był to dość duży problem ze względu na spory kompetencyjne, o czym pisaliśmy kilkukrotnie m.in. w lutym 2023 oraz po zapowiedzi prezydenta w sprawie budowy w latach 2027-2030 tutaj.
Wiemy już, że na wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją TechnicznoPostojową - Metro Warszawskie przewidziało 81,5 miliona złotych. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy. Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Kto może wykonać prace projektowe dla metra? Znamy już oferty złożone w przetargu, a dokładnie jedną ofertę - ILF Consulting Engineers Polska sp. z o.o. oraz Metroprojekt sp. z o.o. zaproponowało 78 milionów złotych, a więc mieści się w budżecie inwestora.
Szczegóły nowej inwestycji. Rondo Wiatraczna do przebudowy, zmiany w rejonie Dworca Wschodniego
Po wybudowaniu stacji metra Rondo Wiatraczna nie będzie już funkcjonowało jako rondo. Przystanki komunikacji miejskiej skupione zostaną w centralnej części węzła przesiadkowego. Umiejscowienie stacji metra będzie płytsze, ponieważ pod nią ma się znaleźć tunel obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej powstanie wielofunkcyjny plac miejski. W rejonie stacji pojawi się dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.
Z kolei zmiany w rejonie Dworca Wschodniego mają sprawić, że okolica "zyska charakter wygodnego, przyjaznego i estetycznego węzła przesiadkowego". Kluczową zmianą w przekroju ul. Kijowskiej będzie przeniesienie odcinka torowiska tramwajowego bliżej hali dworcowej. Dodatkowo, po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Pojawi się nowa zieleń niska i wysoka, ławki, siedziska i inne elementy małej architektury, a także zadaszenie nad centralną częścią węzła przesiadkowego.
Krytykowana linia M3
Jak opisywaliśmy kilkukrotnie, prognozowane dla linii M3 potoki pasażerskie budzą wątpliwości co do priorytetów inwestycyjnych miasta. Znacznie lepiej wypada linia M4. Czwarta linia metra już na początku w niektórych miejscach może generować potoki na poziomie 14 tysięcy osób na godzinę, a dodatkowo odciąży linię M1. Przebiega też przez strategiczne miejsca miasta - w bezpośrednim sąsiedztwie "Mordoru", przez Plac Zawiszy, połączy się z tramwajem na Wilanów i skrzyżuje z linią M2 na Rondzie Daszyńskiego w ogromnym centrum biznesowym stolicy. Trzecia linia na obecnie planowanym odcinku może generować potoki pasażerskie na poziomie 6 tysięcy osób na godzinę i mniej.
Prezydent zapewnił też, że będzie finansowanie unijne dla trzeciej linii metra. To był jeden z argumentów krytyków jej budowy. Niski współczynnik projektu pod względem ekonomicznym, efektywności i poprawy jakości transportowej według ekspertów mógł oznaczać brak finansowania dla tej inwestycji. Prezydent zapewnił, że w ciągu najbliższych tygodni tygodni wszystko ma być jasne, a wówczas chciałby przejść do planowania, projektowania i pozyskiwania środków unijnych także dla czwartej linii metra. Poniżej opinie ekspertów na temat rozwoju sieci metra w Warszawie.
Premier Izraela stanie przed Trybunałem w Hadze? Jest wniosek o areszt
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?