Celem projektu jest zwrócenie uwagi na wyzwania i trudności, przed którymi stanęli lokalni przedsiębiorcy w trakcie pandemii. Autorami mini-wystaw są finaliści 19. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii.
Witryny przez dwa tygodnie będą pełnić rolę galerii sztuki. Dzięki prezentacji prac w przestrzeni publicznej efekty współpracy między przedsiębiorcami a artystami będzie mogła odkryć każda przechodząca obok witryny osoba. Artystyczne zagospodarowanie witryn pozwoli mieszkańcom na dodatkowy kontakt ze sztuką współczesną, która podczas pandemii jest trudno dostępna.
- Ogólnopolski cykl wystaw OKNO ma formę wymiany doświadczeń młodych artystów, studentów wkraczających na rynek sztuki, z osobami z innych grup zawodowych. Tematyka projektu oscyluje wokół wspólnoty doświadczenia – w dobie pandemii i kryzysu ekonomicznego wszyscy, niezależnie od wykonywanego zawodu, stanęliśmy przed licznymi wyzwaniami i trudnościami” – komentuje Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii, która jest organizatorem akcji. - Poprzez organizację wystaw chcemy również pokazać, że wydarzenia kulturalne mogą dziać się wszędzie – zarówno w mniejszych, jak i większych miastach, w galeriach oraz poza nimi, że sztuka współczesna może być atrakcyjna wszędzie i dla każdego.
Oprócz Kalisza, instalacje są prezentowane w Białymstoku, Częstochowie, Gdyni, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Sopocie, Szczecinie, Tarnowie, Toruniu, Wrocławiu i Żyrardowie.
W witrynie Zakładu Optyki Okularowej przy ulicy Piekarskiej w Kaliszu powstał kolaż autorstwa Mai Janczar. Artystka studiuje na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Działa w kole naukowym „Tęcza” warszawskiej ASP.
Podczas rozmów z właścicielkami Salonu Optycznego artystka dowiedziała się, że Kalisz pustoszeje. Właścicielki firmy zauważyły, że w mieście brakuje rozrywek i miejsc, które na dłużej zatrzymałyby turystów, pielgrzymów czy młodzież. Winią za to przede wszystkim zbyt dużą ich zdaniem liczbę centrów handlowych, które z jednej strony oferują rozrywkę (krótką i płytką), z drugiej zaś szpecą architekturę miasta.
W wybór miejsc, w których pojawiły się mini-wystawy, byli zaangażowani agenci sopockiego ubezpieczyciela ERGO Hestii.
- Kilkanaście lat temu swoje prace wystawili w naszej witrynie studenci UAM. Teraz bardzo chętnie przystąpiliśmy do projektu OKNO. Gościmy prace pani Mai Janczar. Zwracają one uwagę na to, że kaliszanie przemieszczają się głównie między galeriami handlowymi, a kościołami, nie zauważając innych ciekawych miejsc. Żartujemy, że jeśli ktoś nie dostrzeże szczegółów, wówczas zapraszamy na badanie wzroku. Już dzisiaj będziemy namawiać organizatorów projektu, aby zagościł w salonie na dłużej - mówi Anna Sobczak z Zakładu Optyki Okularowej przy ulicy Piekarskiej w Kaliszu.
- Kalisz to miasto niezwykle piękne i zabytkowe, czego przykładem mogą być choć-by liczne zabytki architektury sakralnej. Mimo to zabytkowa część miasta pustoszeje na rzecz umiejscowionych poza ścisłym centrum ośrodków handlu. Janczar w swoim projekcie, niczym w soczewce, stara się pokazać problemy mieszkańców. Bazując przede wszystkim na rozmowach z właścicielkami Salonu Optycznego analizuje problemy, pokazując świat w formie kolażu, czy też widoku z kalejdoskopu - dodaje Magdalena Kąkolewska.
Więcej o akcji na stronie projektu OKNO
Polub nas na FB
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Obserwuj nas także na Google News
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?