Przypomnijmy, że podczas konsultacji w sprawie kolei dużych prędkości, które odbyły się 14 września w hali OSRiR w Kaliszu ich uczestnicy jasno wyrazili swoje stanowisko wobec tej wielkiej inwestycji. Nie zgadzają się na żaden z czterech proponowanych przez Centralny Port Komunikacyjny wariantów. Odrzucają te warianty, ponieważ są one kolizyjne i powodują wyburzenie domów, a co za tym idzie demolują życie mieszkańców Kalisza.
Minister Horała zaznaczył podczas wtorkowego briefingu prasowego w Villi Calisia, że należy wybrać taki wariant, który będzie ze względu na te wszystkie czynniki najkorzystniejszy.
- Faza analizy wielokryterialnej budzi sporo emocji i kontrowersji. To jest rzecz naturalna w przypadku wszystkich inwestycji, a im większa inwestycja tym kontrowersji więcej. CPK jest największym programem inwestycyjnym w historii nowożytnej Polski - powiedział minister Marcin Horała - sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przyznał, że kwestie społeczne są bardzo ważne, ale nie jedyne. Wyjaśniał także, że rząd szykuje korzystne odszkodowania za wywłaszczenia.
- Te odszkodowania to będzie 140 proc. oszacowania rzeczoznawcy, czyli o 40 proc. więcej niż dotychczas. Poza tym prawo do dochodzenia szkody rzeczywistej, którego do tej pory nie było tzn. jeśli ktoś poniósł jakieś koszty związane z przeprowadzką, wywłaszczeniem które nie wchodzą w część wartości nieruchomości np. rolinik prowadzący gospodarstwo hodowlane musi na czas przeprowadzki zapewnić lokum zwierzętom. Według dotychczasowych zasad nie podlegały one refundacji - tłumaczył Marcin Horała. - Jest też mechanizm minimalnego odszkodowania i wreszcie program dobrowolnych nabyć, gdzie to już nie jest ścisła procedura prawna, tylko dobrowolne negocjacje cywilnoprawne.
Jak przypomniał prezydent Kalisza, władze miasta wystosowały do spółki CPK pismo z informacją, że obecnie proponowane warianty są nie do zaakceptowania. Wniesiono 56 propozycji poprawek, które - jak zaznacza Krystian Kinastowski - w możliwie największym stopniu uchronią interes mieszkańców i miasta. Włodarz liczy, że zgłoszone przez kaliszan uwagi zostaną wzięte pod uwagę, a Kalisz jak najszybciej wróci na ważny komunikacyjny szlak.
- Jeśli w Kaliszu powstanie przystanek szybkiej kolei, miasto otrzyma oddech, na który tak długo czekało - powiedział prezydent Krystian Kinastowski. - Moim najważniejszym zadaniem jest to, aby ta inwestycja dotknęła jak najmniej osób.
Po briefingu odbyło się spotkanie zamknięte z radnymi. Nie chciano wpuścić na nie dziennikarzy, jednakże samym radnym nie przeszkadzały media i zgodzili się na ich obecność. W dyskusji brało udział również kilku przedstawicieli rad osiedlowych.
- Trwają prace na wcześniej przedstawionych czterech wariantach. Możliwe są na nich korekty - poinformował minister Horała.
Wariant inwestorski ma zostać wybrany w pierwszym kwartale przyszłego roku. W 2024 złożony zostanie wniosek o decyzję środowiskową odnośnie inwestycji. Według obecnego harmonogramu inwestycja ma zostać ukończona w 2030 roku.
Zobacz także:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?