Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej w Kaliszu? Centralny Port Komunikacyjny przedstawił Strategiczne Studium Lokalizacyjne

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Szybka kolej w Kaliszu? Centralny Port Komunikacyjny przedstawił Strategiczne Studium Lokalizacyjne
Szybka kolej w Kaliszu? Centralny Port Komunikacyjny przedstawił Strategiczne Studium Lokalizacyjne Stanisław Śmierciak
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała, w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego, projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Opracowanie zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią. Ruszają właśnie konsultacje społeczne.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. SSL zawiera mapy kolejowe, które - po wydrukowaniu - zajmują powierzchnię 70 metrów kwadratowych.

Jedna z planowanych linii połączy Warszawę z Poznaniem. To część inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pociągi pojadą tam z prędkością ponad 250 km/h. Czas przejazdu spadnie o godzinę. Trasa z Poznania, przez Kalisz i Łódź, do Warszawy to tzw. „szprycha” nr 9. Pociągi będą na niej pędzić z prędkością co najmniej 250 km/h.

- W kwietniu ub. roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dotrzymaliśmy słowa: dziś pokazujemy Polakom Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla 10 „szprych” i szczegółowy plan budowy ponad 1600 km nowych linii kolejowych. Centralny Port Komunikacyjny to serce rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki -mówił premier Mateusz Morawiecki.

- Wewnątrz każdego z przedstawionych dziś korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. – Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji – podkreślił Mikołaj Wild, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dodatkowo w kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.

- Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. – przypomniał Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.

Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto