Burzliwe konsultacje w sprawie CPK w Kaliszu. Uczestnicy spotkania jasno wyrazili swoje stanowisko. ZDJĘCIA

Ewelina Samulak-Andrzejczak
Ewelina Samulak-Andrzejczak
Udostępnij:
Uczestnicy konsultacji w sprawie kolei dużych prędkości, które odbyły się w środę, 14 września, w hali OSRiR w Kaliszu jasno wyrazili swoje stanowisko wobec tej wielkiej inwestycji. Nie zgadzają się na żaden z proponowanych przez Centralny Port Komunikacyjny wariantów.

Ogromne emocje towarzyszyły konsultacjom w sprawie budowy trasy szybkiej kolei przez Kalisz. Hal OSRiR wypełniona była po brzegi. Już w pierwszych jego minutach słychać było gwizdy i okrzyki "Nie dla szybkiej kolei". O swoje domy boją się m.in. mieszkańcy osiedli Rypinek, Piwonice Szczypiorno i sołectwa Sulisławice, ale nie brakowało też mieszkańców innych regionów. Do Kalisza zjechały też zorganizowane grupy protestujących z Błaszek czy Mazowsza.

- Państwo projektanci wzięli mapę i zrobili sobie torowisko. Nie myśląc, w których miejscach są zbudowane domy, w których idą linie gazowe, wodne i energetyczne. Państwo wzięli karteczkę i narysowali linie nie myśląc o mieszkańcach tych tras. Dlaczego te warianty są tak niekorzystne? - pytała jedna z mieszkanek Kalisza.

Prace nad szybką koleją są na etapie tzw. studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowym

Kiedy przedstawiciele CPK starali się prezentować plany inwestycji - w tym poszczególne warianty, które biegną przez Kalisz - słychać było tylko głosy sprzeciwu.

- Linia Sieradz – Poznań jest linią dedykowaną wyłącznie do przewozów pasażerskich. Jest też tak pomyślana, że mogą z niej korzystać przewozy regionalne. Pomiędzy składami, które będą się poruszały z największą prędkością z Poznania do CPK i Warszawy - jeśli będzie to uzasadnione i wyjdzie nam to z analiz tzw. przepływów pasażerskich - to te najszybsze składy będą się zatrzymywały w największych miastach, m.in. w Kaliszu, bo wiemy, że jest tutaj jest ogromny potencjał przewozowy - powiedział Krzysztof Smardzewski, przedstawiciele Spółki BBF.

Czytaj więcej:

W spotkaniu oprócz przedstawicieli Spółki BBF oraz CPK uczestniczył również prezydent Kalisza Krystian Kinastowski.

- Pierwsze i zasadnicze pytanie jest takie: czy Kalisz ma mieć przystanek szybkiej kolei? - pytał Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza (w odpowiedzi prezydent usłyszał głośne NIE - dop. red). Ale są też ludzie, którzy na tę kolej czekają, widzą w niej ogromną szansę. Państwo jesteście przeciwni, ponieważ znaleźliście się bezpośrednio na przebiegu albo w bardzo bliskim oddziaływaniu tej kolei. (…). My musimy te wszystkie warianty przeanalizować i wskazać wszystkie zagrożenia, jakie niesie każdy z nich. Na ten moment, w naszej ocenie żaden z tych wariantów jest nie do przyjęcia, ale zaznaczam, że przy założeniu, że my chcemy szybką kolej w Kaliszu i chcemy przystanek – mówił Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza.

Obecnie prace nad szybką koleją są na etapie tzw. studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowym, które według przedstawicieli CPK ma dać odpowiedź, który z wariantów jest najbardziej optymalny.

- Bardzo istotnym głosem w tej analizie jest Państwa głos. Uwagi można zgłaszać nam w jakikolwiek sposób czy to drogą mailową czy poprzez ankietę na stronie internetowej lub formularz papierowy - mówił Krzysztof Smardzewski.

Uczestnicy konsultacji przeciwni CPK

I uczestnicy spotkania ten głos wyrazili. Większość była przeciwna wszystkim wariantom. Byli też tacy, którzy poszukiwali najmniej kolizyjnych rozwiązań.

- Na forach internetowych toczy się dyskusja nad możliwością zmodyfikowania tego wariantu 1 w taki sposób, żeby zaczynał się on na wysokości ulicy Koralowej i dalej żeby szedł przez tereny niemal wyłącznie poprzemysłowe lub poprzez niektóre obiekty biznesowe, ale znacznie łatwiejsze do uzgodnień niż negocjacje z setkami właścicielami wywłaszczanych nieruchomości - proponował jeden z mieszkańców. W odpowiedzi usłyszał, że jego propozycja będzie przeanalizowana.

Jednak większość uczestników opuściła spotkanie rozczarowana i zawiedziona.

- Szczerze? Niczego się nie dowiedzieliśmy. To był jeden wielki chaos. Absolutny brak konkretów - mówili nam wychodzący z sali kaliszanie.

Z informacji przedstawionych przez CPK wynika, że w pierwszym kwartale przyszłego roku zostanie wyłoniony wariant, który najprawdopodobniej będzie dalej procedowany. Formalnie i fizycznie według zakładanego harmonogramu inwestycja będzie można rozpocząć w 2027 roku.

Zobacz także:

Lider Polska 2050 Szymon Hołownia w Kaliszu: "To będą najważniejsze wybory od 30 lat"

Lider Polska 2050 Szymon Hołownia w Kaliszu: "To będą najważ...

W Kaliszu próbowali pobić rekord Polski w liczbie osób jednocześnie tańczących poloneza

W Kaliszu próbowali pobić rekord Polski w liczbie osób jedno...


Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Garmin

Garmin Venu Czarny (0100217313)

1 859,00 zł899,00 zł-52%
miejsce #2

Garmin

Garmin Fenix 6 Srebrny (0100215800)

2 987,14 zł1 680,00 zł-44%
miejsce #3

Huawei

Huawei Watch Fit Różowy

607,00 zł364,00 zł-40%
Materiały promocyjne partnera

Strzelanina w rosyjskiej szkole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie