Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czas do szkoły. Czy wiesz, co musi umieć pierwszoklasista i jak uniknąć szkolnego stresu?

DW
pixabay
Zarówno rodzice, jak i dzieci z niecierpliwością czekają na rozpoczęcie nowego roku szkolnego. Pierwszy dzień szkoły jest stresujący, ale można ten stres zmniejszyć, dzięki wcześniejszemu sprawdzeniu czy dziecko wie wszystko, co pierwszoklasista wiedzieć powinien.

A jakie powinny być umiejętności dzieci, które idą do szkoły po raz pierwszy?

Wielu rodziców zastanawia się, czy pierwszoklasista powinien umieć czytać, pisać i liczyć. Okazuje się, że lista wymaganych umiejętności jest dość długa. Ale nie martw się – twoje dziecko zapewne już teraz posiada to, czego wymaga się od dziecka w pierwszej klasie podstawówki.

Dziecko musi umieć zgłaszać swoje potrzeby i samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne. Musi przy tym bez pomocy ubierać się i rozbierać, zapinać guziki i wiązać sznurowadła.

Dziecko musi sobie także radzić podczas zabaw ruchowych – także tych rytmicznych i muzycznych. Dobrze by było, aby potrafiło komunikować potrzebę ruchu lub fizyczne zmęczenie. Z przedszkola powinno wynieść znajomość podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk prostego trzymania ciała.

Pierwszoklasista powinien wykazywać sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.

Po ukończenia przedszkola dziecko powinno posiadać podstawowe zdolności związane z majsterkowaniem – budować z klocków i tworzyć konstrukcje z udziałem zabawek albo materiałów użytkowych. Warto sprawdzić, czy dziecko posiada podstawowe zdolności manualne, potrafi po sobie posprzątać, zapakować swoje rzeczy, czy radzi sobie z chwytaniem małych przedmiotów i umie nimi operować. Już teraz powinno posiadać umiejętność chwytu narzędzia pisarskiego i podejmować pierwsze próby kreślenia liter.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego warto sprawdzić także, czy dziecko jest emocjonalnie na to gotowe. Absolutną podstawą jest umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji oraz podejmowanie próby radzenia sobie z nimi. Pierwszoklasista powinien już wiedzieć, że nie powinien podejmować natychmiastowych decyzji na podstawie emocji.

Dziecko w tym wieku musi przeżywać swoje emocje w sposób, który umożliwi mu adaptację w nowym otoczeniu – wśród równolatków, starszych dzieci i dorosłych. Musi umieć rozstawać się bez lęku z rodzicami.

Siedmiolatek powinien szanować emocje innych osób. Powinien bez problemu wykazywać podstawową empatię wobec innych i umieć wczuć się w uczucia i emocje najbliższego otoczenia. Dziecko w tym wieku musi także rozumieć, że również zwierzęta mają zdolność odczuwania i należy traktować je z troską. Pierwszoklasista powinien też szukać wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie.

Zaczynając swoją szkolną przygodę, dziecko powinno posiadać podstawowe umiejętności społeczne i umieć nawiązać relacje rówieśnicze bez zachęty dorosłego. Pierwszoklasista musi posiadać zdolność oceny swojego zachowania, przyjmować i szanować normy grupowe. Dobrze by było, aby dziecko umiało współdziałać z zespołem w różnych sytuacjach. 

Pierwszoklasista powinien bez problemu posługiwać się swoim imieniem, nazwiskiem i adresem, a także używać zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania i wdzięczności. W tym wieku musi już umieć przyjmować konsekwencje swojego zachowania i przeprosić, gdy zrobi źle.

Rozpoczynając obowiązek szkolny, dziecko musi umieć skupić swoją uwagę na dorosłych i rówieśnikach. Z drugiej strony, powinno bez problemu komunikować się z grupą i prowadzącym oraz odczytywać ich komunikaty: zarówno te werbalne, jak i mowę ciała.

Kończąc przedszkole, dziecko powinno próbować wyrażać swoje rozumienie zjawisk i rzeczy za pomocą technik plastycznych, ruchu i gestów, a także werbalnie. Nie musi posługiwać się skomplikowaną terminologią – ważne, aby mówiło płynnie i wyraźnie, w sposób zrozumiały dla dzieci i dorosłych.

Chociaż dziecko nie musi jeszcze zapisywać liter, powinno wyłapywać głoski na początku i końcu prostych słów i rozpoznawać pojedyncze litery, którymi się zainteresowało w czasie zabawy. Powinno już umieć odczytywać pojedyncze słowa, które napotyka w codziennym życiu (np. „sklep”). 

Chociaż jest to nieraz trudne, dziecko w tym wieku powinno już dobrze odróżniać świat rzeczywisty od fikcyjnego, baśniowego i medialnego.

Pierwszoklasista powinien już bez żadnego problemu odpowiadać na pytania, opowiadać o zdarzeniach minionego dnia i objaśniać kolejność zdarzeń. Do prostych umiejętności, które powinno posiadać, należy układanie i rozwiązywanie zagadek, recytowanie znanego mu wierszyka, układanie prostych historyjek obrazkowych. 

Pierwszoklasista powinien posiadać także podstawowe umiejętności z zakresu edukacji muzycznej – śpiewać piosenki, poruszać się w rytm muzyki, dostrzegać jej zmiany, podejmować próby muzykowania z użyciem instrumentów i przedmiotów.

Jeżeli chodzi o umiejętności plastyczne, to dziecko w tym wieku powinno chętnie eksperymentować z farbami, kredkami i mazakami, tworzyć proste i złożone znaki (nadawać im znaczenie) i powtórzyć nakreślenie według wzoru (szlaczek, pojedynczą literkę lub cyfrę). Dziecko musi także umieć nazwać elementy, które odnajdzie na obrazku. Warto sprawdzić czy potrafi nazwać elementy na ilustracji używając odpowiednich pojęć („z przodu”, „z tyłu”, „w rogu” itd.). 

Zaczynając szkołę, dziecko powinno umieć nazwać swój kraj i jego stolicę, rozpoznać symbole narodowe, nazywać wybrane symbole związane z regionami Polski i odnaleźć je w podaniach i legendach. Powinno się też orientować, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej.

Dziecko powinno także bez problemu klasyfikować przedmioty według rozmiaru, kształtu, koloru i przeznaczenia. Powinno też znać podstawowe kształty geometryczne (trójkąt, kwadrat itd.)
Pierwszoklasista nie powinien już mieć problemów z określaniem kierunków. Musi rozróżniać prawą i lewą stronę. 

Dziecko, które ukończyło zerówkę, powinno bez problemu przeliczać elementy zbiorów w czasie zabawy i ćwiczeń, posługiwać się liczebnikami, rozpoznawać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, wykonywać dodawanie i odejmowanie w sytuacjach użytkowych, a także odróżnić liczenie błędne od poprawnego.

Pierwszoklasista powinien posługiwać się określeniami czasu, zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych, rozpoznawać monety i banknoty o niskich nominałach i wiedzieć do czego służą pieniądze (zwłaszcza w gospodarstwie domowym). Powinien także wiedzieć jaki zawód wykonują jego rodzice i osoby z najbliższego otoczenia, a także wyjaśnić czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód. 

Dziecko, które zaczyna naukę szkolną powinno podejmować samodzielną działalność poznawczą np. przeglądać książki, tworzyć konstrukcje lub korzystać z nowych technologii. Dziecko powinno także reagować na podstawowe polecenia w wybranym nowożytnym języku obcym (w niektórych sytuacjach także w języku mniejszości etnicznej lub narodowej). 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto