Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy Kalisz doczeka się wreszcie obwodnicy? Poseł Jan Mosiński o rozmowach z dyrektorem GDDKiA w Poznaniu

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
naszemiasto.pl
Goszczący w sobotę w naszym regionie premier Mateusz Morawiecki zapowiedział powołanie specjalnego funduszu budowy 100 obwodnic miast w Polsce. Czy takiej inwestycji w końcu doczeka się Kalisz? W tej sprawie poseł Jan Mosiński rozmawiał z dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu.

W ramach zadania - rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wlkp.-Kalisz-Konin, na wysokości Kalisz projektowane są trzy zachodnie obejścia miasta, z czego dwa przebiegają w granicach miasta, a jeden poza jego granicami na terenach przyległych gmin Blizanów, Gołuchów, Nowe Skalmierzyce.

Jak informuje GDDKiA, warianty 1 i 2 zostały tak zaprojektowane, aby wykorzystać istniejący fragment obwodnicy Nowych Skalmierzyc, gdzie jest wykupiony teren pod budowę drugiej jezdni, a także aby wpiąć się w istniejący węzeł na DK25 – skrzyżowanie ul. Inwestorskiej z Al. Wojska Polskiego. Wariant 1 w obejściu m. Kalisza jest zgodny z planowanym przez władze Miasta układem komunikacyjnym na tym obszarze, ponieważ wykorzystuje przebieg planowanej inwestycji miejskiej pt. „Budowa odcinka drogi krajowej nr 25 w Kaliszu od węzła w rejonie al. Wojska Polskiego do ul. Poznańskiej” oraz jest odzwierciedleniem obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym planie zagospodarowania przestrzennego dla osiedla Dobrzec.

- Wariant 3, przebiegający w całości poza granicami miasta Kalisz, powstał na wniosek prezydenta Miasta Kalisza i uzyskał poparcie parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości w tym senatora RP A. Wojtyły. Zdanie odrębne do tego wariantu zgłosił poseł Tomasz Ławniczak. Warte podkreślenia jest to, że wariant 3 uzyskał poparcie mieszkańców Kalisza, którzy przedstawili swoje stanowisko podczas konsultacji społecznych. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia związana ze stanowiskiem grupy mieszkańców Kościelnej Wsi, którą to opinię należy ponownie przeanalizować - informuje poseł Jan Mosiński.

Jaki jest aktualny stan prac? Obecnie trwają prace nad ukończeniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla trzech wariantów trasy.

- W tym miejscu mogę wyrazić tylko ubolewanie, że przez 8 lat rządów PO-PSL zabrakło politykom tych formacji z naszego regionu determinacji, w walce o obwodnicę. Niestety z uwagi na brak opracowania STEŚ, w tym raportu oddziaływania na środowisko oraz analizy wielokryterialnej, obecnie nie ma możliwości wskazania wariantu preferowanego do realizacji. Należy podkreślić, że poszczególne warianty przebiegu inwestycji oceniane są na całym odcinku rozbudowy tj. Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Konin, w związku z czym nie wyklucza się wyłonienia wariantu wynikowego, który może powstać z połączenia różnych wariantów. Oczywiście, że w interesie mieszkańców Kalisza jest, aby był to wariant trzeci i w tym kierunku będą szły moje działania. Jestem przekonany, że również ten wariant w dalszym ciągu będą popierali pozostali parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości - dodaje Jan Mosiński.

Następnym krokiem, po otrzymaniu i odebraniu STEŚ będzie cykl posiedzeń Zespołu Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Opinii Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) - między innymi z udziałem samorządów, na których zostanie podjęta decyzja w zakresie wytypowania wariantu preferowanego do realizacji i wskazanego następnie w decyzji środowiskowych uwarunko­waniach zgody na realizację przed­sięwzięcia (DŚU).

- W tym miejscu pojawia się kilka pytań, m.in. o terminy. Otóż, jak powiedział w rozmowie ze mną dyrektor M. Napierała przewidywany termin posiedzenia ZOPI i KOPI planowany jest na IV kw. tego roku. Co do złożenia wniosku o decyzję DŚU, to złożenie wniosku zatwierdzającego wariant rozbudowy DK25 planowane jest obecnie na przełom 2019 r i I kw. 2020 r., natomiast uzyskanie decyzji DŚU przewiduje się w II/III kwartale 2020 r.Dla zatwierdzonego decyzją DŚU wariantu drogi zostanie następnie opracowana Koncepcja Programowa, będąca uszczegółowieniem rozwiązań technicznych - dodaje Mosiński. - Jak z powyższego wynika przed nami kilka pracowitych miesięcy. Mogę postawić tezę, że gdyby parlamentarzyści obozu rządzącego w latach 2007-2015 wykazali siłę woli i walki o obwodnicę Kalisza, a miasto przesyłałoby materiały z prowadzonych pomiarów dobowego natężenia ruchu w Kaliszu, to dzisiaj bylibyśmy o wiele dalej w planach budowy obwodnicy, by nie rzec budowy obwodnicy. W chwili obecnej nadrabiamy stracony czas i pragnę zapewnić, że będziemy nadzorować przebieg działań, tak aby nie było żadnych opóźnień w realizacji planu budowy obwodnicy Kalisza.


Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto