Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dlaczego Miasto Kalisz nie skorzystało z możliwości zakupu autobusów elektrycznych?

Bartłomiej Hypki
Bartłomiej Hypki
Dlaczego Miasto Kalisz nie skorzystało z możliwości zakupu autobusów elektrycznych?
Dlaczego Miasto Kalisz nie skorzystało z możliwości zakupu autobusów elektrycznych? Bartłomiej Hypki
W ramach programu "Zielony transport publiczny" było do rozdysponowania 1,3 mld zł na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem Radny Łukasz Włodarek z Lewicy po raz kolejny domaga się odpowiedzi dlaczego Miasto Kalisz nie złożyło wniosku i nie skorzystało z możliwości zakupu ekologicznego taboru.

Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW "Zielony transport publiczny" mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy. W ramach naboru wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. Większość aplikacji złożyły małe i średnie miasta, przy czym 20 miast po raz pierwszy planuje zakupić autobusy elektryczne. Nabór wniosków rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r.

- To była ogromna szansa dla naszego miasta na odnowienie taboru, realizację założeń niskoemisyjnych i postawienie na ekologię o czym w ostatniej kampanii wyborczej tak głośno mówił prezydent Krystian Kinastowski - uważa radny Łukasz Włodarek z Lewicy, który po raz kolejny składa w tej sprawie interpelację, nie uzyskawszy uprzednio satysfakcjonującej go odpowiedzi ze strony prezydenta Kalisza.

I stawia pytania: Czy został wyasygnowany zespół, którego celem było przygotowanie i skompletowanie niezbędnej dokumentacji do sporządzenia wniosku o dotację? Jeżeli tak, to czy skompletowana dokumentacja została wysłana do właściwego wydziału lub jednostki w celu sporządzenia wniosku? Jeżeli wniosek, nie został wysłany w terminie naboru, to czy była to świadoma decyzja władz wykonawczych czy może niedopatrzenie?

- Koncepcja aplikowania do programu wymagała wielu ustaleń formalnych. Miasto Kalisz podjęło decyzję, że to zadanie powierzy Kaliskim Liniom Autobusowym, operatorowi komunikacji miejskiej. Interpretacja Analizy Kosztów i Korzyści, opracowanej w 2018 roku, budziła wątpliwość co do zasadności zakupu przez Miasto Kalisz autobusów elektrycznych - odpowiada w zastępstwie prezydenta Kalisza Grzegorz Kulawinek, wiceprezydent miasta.

Informuje jednocześnie, że pracownicy Urzędu Miasta Kalisza we współpracy z przedstawicielami spółki Kaliskich Linii Autobusowych dokonają aktualizacji dokumentu.

- Umożliwi to aplikowanie o środki zewnętrzne na zakup autobusów zeroemisyjnych w przyszłości. Ponadto nadmienię, że zakup autobusów niesie za sobą związane z tym inwestycje. Aby efektywnie eksploatować takie pojazdy, konieczne jest posiadanie odpowiedniej infrastruktury - dodaje wiceprezydent Kalisza.

Tymczasem na stronie programu "Zielony transport publiczny" czytamy, że w ramach projektu można uzyskać dofinansowanie na modernizację lub wybudowanie infrastruktury, która pozwala na użytkowanie nabytych pojazdów. Może otrzymać pieniądze na punkty ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo siecią trakcyjną.

Zobacz także:


Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

Obserwuj nas także na Google News

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto