Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Euro 2012 - Na Franowie powstanie pętla tramwajowa. Budowa skończy się po mistrzostwach

Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch
Przed Euro 2012 na Franowie powstanie pętla tramwajowa. Budowa zajezdni skończy się po mistrzostwach
Przed Euro 2012 na Franowie powstanie pętla tramwajowa. Budowa zajezdni skończy się po mistrzostwach wizualizacja um poznań
To już pewne. Poznańskie MPK dostanie 50 milionów złotych europejskiej dotacji na budowę zajezdni na Franowie.

Całość ma kosztować 300 milionów złotych. Miasto chce się jeszcze starać o zwiększenie przyznanej dotacji z Unii. Dzisiaj MPK, które odpowiada za budowę, wystarczającymi funduszami nie dysponuje. Część pieniędzy ma pochodzić między innymi ze sprzedaży działek przy ulicy Budziszyńskiej i Madalińskiego.

W kwietniu jasne stanie się, kto zbuduje zajezdnię tramwajową na Franowie. Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Przygotowania do inwestycji już się jednak rozpoczęły: trwa wycinka drzew na terenie, na którym stanie zajezdnia. W sumie pod topór pójdzie 4 tysiące drzew.

Kiedy rozpocznie się budowa zajezdni? Tego jeszcze nie wiadomo. Wszystko zależy od zainteresowania przetargiem i późniejszych ewentualnych protestów. Pewne jest, że obiekt nie powstanie przed Euro 2012 (do tego czasu skończona ma być jedynie trasa na Franowo z pętlą, na której tramwaje będą mogły zawracać – inwestycja jest o tyle ważna, że to na Franowie wyznaczono parkingi dla kibiców – przy centrach handlowych).

Zajezdnia na Franowie ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Będzie w niej garażowanych około 150 tramwajów. Zajmie powierzchnię 17 hektarów. – Rozpoczęła się już wycinka drzew na tym terenie – mówi Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. – W sumie do wycięcia jest ich około 4 tysięcy. Prace potrwają do połowy kwietnia.

Na usunięcie ponad półtora tysiąca z nich MPK musiało uzyskać odpowiednie pozwolenia. Pozostałe to młode drzewa owocowe. Do oczyszczenia jest też ponad 6,5 tysiąca metrów kwadratowych, na których rosną krzaki. W zamian za to poznański przewoźnik będzie musiał posadzić nowe rośliny. – Do listopada przyszłego roku musimy posadzić 280 drzew na terenie dzielnicy Nowe Miasto – wyjaśnia Gajdzińska. – A do końca stycznia 2014 roku ponad 330 drzew na terenie nowej zajezdni – dodaje.

Oprócz tego MPK będzie też musiało obsadzić krzakami trasę „pestki” i nową trasę tramwajową na Franowo. W sumie ma to być ponad 30 tysięcy krzaków.
Na Franowie trzeba ułożyć 13 km torów (w całym mieście jest ich 135 km) i 330 zwrotnic (w mieście jest 439).

Pieniądze z UE, ale skąd reszta?
Na sprzedaż zostaną wystawione: spółka-córka MPK – firma Moderntrans Poznań, tory odstawcze przy ulicy Budziszyńskiej oraz zajezdnia przy ulicy Madalińskiego. Przedstawiciele poznańskiego MPK spodziewają się uzyskać z tych transakcji minimum 50 mln zł. – Wystąpiliśmy o warunki zabudowy dla terenów przy Budziszyńskiej oraz Madalińskiego – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK. – Po ich uzyskaniu wartość nieruchomości wzrośnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto