Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Infrastruktura rowerowa w Kaliszu pozostawia wiele do życzenia. Co zrobić, by ułatwić życie rowerzystom?

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Kaliszanie coraz chętniej korzystają z rowerów. Ale infrastruktura rowerowa w mieście nadal pozostawia wiele do życzenia. Zdaniem radnej Barbary Oliwieckiej, w Kaliszu brakuje stojaków na rowery, miejsc do przechowywania jednośladów, czy stacji napraw. Zdaniem radnej potrzebna jest też edukacja w zakresie bezpiecznego poruszania się drogami zarówno dla rowerzystów, jak i kierowców samochodów.

- W ramach polityki społecznej i transportowej miasto powinno promować ekologiczne, prozdrowotne postawy i stwarzać dogodne warunki do poruszania się na rowerze. Obok działań długoterminowych , wymagających większych nakładów finansowych inwestycji, a przede wszystkim rzetelnej otwartej dyskusji na temat wizji ruchu drogowego w mieście, należy realizować działania drobniejsze, ułatwiające życie rowerzystom i zwiększające bezpieczeństwo na drodze - uważa radna Barbara Oliwiecka.

Radna skierowała w tej sprawie interpelację do prezydenta Kalisza, w której pyta, czy w najbliższym czasie miasto planuje zakup stojaków rowerowych i stacji napraw, a także budowę parkingów rowerowych oraz realizację działań edukacyjnych? Radna przypomina też, że w poprzedniej kadencji samorządu prezydent Grzegorz Sapiński podpisał zarządzenia wprowadzające standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej w Kaliszu oraz koncepcję przebiegu tras rowerowych w Kaliszu. Barbara Oliwiecka dopytuje, czy prezydent Krystian Kinastowski planuje wprowadzić zmiany do wspomnianych zarządzeń, a jeśli tak, to w jakiej postaci i czy będzie je konsekwentnie realizował?

Prezydent miasta również uważa, że infrastruktura rowerowa w naszym mieście jest uboga. Obecnie na terenie Kalisza jest ponad 50 km dróg przeznaczonych dla ruchu rowerowego. Część z nich funkcjonuje jako drogi do wyłącznego użytku rowerzystów (drogi dla rowerów, pasy ruchu dla rowerów wyznaczone na jezdni), część do wspólnego użytku z pieszymi (drogi dla rowerów i pieszych).

- Połowa ogólnej długości tych dróg posiada nawierzchnię bitumiczną, lubianą i preferowaną przez rowerzystów. Infrastruktura ta podlega ciągłej rozbudowie, więc z roku na rok jej przybywa. Tylko w tym roku powstaną nowe ciągi rowerowe w ramach przebudowy ul. Kordeckiego, budowy Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego, przebudowy al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Majkowskiej do ul. Stawiszyńskiej oraz od Ronda Westerplatte do ul. Serbinowskiej czy budowy ciągu pieszorowerowego na ul. Godebskiego (na odcinku od ul. Stawiszyńskiej do granicy miasta) - informuje Krystian Kinastowski.

Prezydent dodaje, że infrastruktura rowerowa uwzględniana jest przy planowaniu nowych inwestycji wszędzie, gdzie jest to możliwe i zasadne, w tym oczywiście w odniesieniu do inwestycji wpisujących się w „Koncepcję przebiegu tras rowerowych dla Miasta Kalisza”. Do takich inwestycji zaplanowanych do realizacji w najbliższym czasie można zaliczyć np. rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 450 (ciąg ul. Nowy Świat – Częstochowska – Rzymska), budowę połączenia ul. Ks. Jolanty z ul. Budowlanych czy budowę połączenia ul. Łódzkiej z ul. Warszawską.

Samej edukacji rowerowej ma służyć Kaliski Rower Miejski, który działa od początku kwietnia. Odnosząc się do samych stojaków rowerowych, prezydent Kinastowski podkreśla, że do tej pory Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji zamontował ich około 70 szt. w różnych punktach miasta.

- Stojaki są montowane w ramach realizowanych inwestycji – nie tylko drogowych. Wiele
zostało zamontowanych także we własnym zakresie przez różne przedsiębiorstwa czy
instytucje, które wychodzą naprzeciw potrzebom swoich klientów. Pragnę jednocześnie
podkreślić, że niejednokrotnie stojaki te pozostają niewykorzystane. Pracownicy MZDiK
podczas pracy w terenie często widzą te stojaki puste. Zauważają to także mieszkańcy, którzy krytykują MZDiK za likwidowanie bardzo potrzebnych miejsc postojowych dla samochodów i przeznaczanie ich pod stojaki rowerowe, z których ostatecznie nikt lub prawie nikt nie korzysta - dodaje prezydent.

Krystian Kinastowski dodaje też, iż zdaję sobie sprawę, że rowerzyści też muszą mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego i wygodnego pozostawienia swojego roweru w wielu punktach miasta.

- Jest to jeden z koniecznych do spełnienia warunków, aby rower stał się pełnoprawnym alternatywnym środkiem lokomocji w stosunku do samochodu. Jednakże w wielu atrakcyjnych z punktu widzenia rowerzystów lokalizacjach nie ma możliwości montażu stojaków ze względu na brak wymaganego miejsca na ich usytuowanie. Należy więc podejść do tego tematu bardzo rozważnie, mając na względzie nie tylko interes rowerzystów, ale także pozostałych uczestników ruchu drogowego - tłumaczy włodarz miasta.

Odnośnie „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Kalisza” oraz „Koncepcji przebiegu tras rowerowych dla Miasta Kalisza”, prezydent planuje wprowadzenie "pewnych zmian w obu opracowaniach". Ma to nastąpić do końca października bieżącego roku.


od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto