Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kaliski szpital wyjaśnia dlaczego pacjenci czekają tak długo na SOR

OPRAC.: Ewelina Samulak-Andrzejczak za Szpitalem w Kaliszu
Dlaczego na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym spędza się tak dużo czasu? Ile można czekać na opatrzenie urazu? Czy personel medyczny jest nieczuły i "ma w nosie" czekających na pomoc pacjentów? Kaliski szpital wyjaśnia z czego może wynikać długie oczekiwanie na przyjęcie pacjenta na kaliskim SOR-ze i na czym polega system Triage, czyli przydzielanie pacjentom kolorów.

Dlaczego na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym spędza się tak dużo czasu?

Długie oczekiwanie na przyjęcie na Szpitalny Oddział Ratunkowy to jeden z częstych zarzutów pacjentów w kierunku szpitala. Kaliska lecznica przypomina, że SOR nie jest przychodnią.

- To miejsce, do którego trafiać powinny osoby w zagrożeniu zdrowia lub życia, wypadku, urazu, zatrucia czy nagłego zachorowania. Nie oznacza to, że pomoc nie zostanie udzielona tym, którzy cierpią, choć ich dolegliwości nie stanowią bezpośredniego zagrożenia życia. Jednak trzeba się liczyć z tym, że na SOR spędzimy długie godziny - "w kolejkę" przed nami wejdą wszyscy pacjenci, których stan jest poważniejszy – informuje szpital w Kaliszu.

A to, komu w pierwszej kolejności należy się pomoc, pomaga ustalić procedura TRIAGE. Pacjent, który zgłasza się na SOR samodzielnie lub przywieziony przez ZRM, jest poddawany wstępnej ocenie stanu zdrowia (czyli właśnie triage), a następnie procedurom leczniczym, których wymaga jego stan.

- Pracownik SOR przeprowadzający triage pyta o występujące objawy, czas ich pojawienia się, nasilenie, a także o ogólny stan zdrowia – współistniejące choroby oraz przyjmowane leki. Po takim wstępnym badaniu pacjent otrzymuje informację, do jakiego priorytetu przyjęcia został zakwalifikowany i jak długo będzie czekał na pierwszy kontakt z lekarzem - mówi Anna Napierała, pielęgniarka oddziałowa SOR w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym im. Ludwika Perzyny w Kaliszu.

Po dokonaniu rejestracji pacjenta w systemie elektronicznym, osoba odpowiedzialna za triage przekazuje bezpośrednio lekarzowi informację o pacjencie i ustalonym stopniu pilności przyjęcia.

Czytaj także:

Triage - co oznaczają kolory?

Po przeprowadzeniu triage pacjent jest przydzielany, w zależności od stopnia pilności udzielenia świadczenia zdrowotnego, do jednej z pięciu kategorii i oznaczony kolorem.

CZERWONY - pomoc natychmiastowa - pacjenci wymagający natychmiastowej stabilizacji podstawowych

  • czynności życiowych, będący w bezpośrednim stanie zagrożenia życia:
  • pacjenci z urazem wielonarządowym,
  • pacjenci po upadku z wysokości,
  • pacjenci nieprzytomni,
  • pacjenci we wstrząsie różnego typu, z drgawkami, z niedrożnością dróg oddechowych, z zatrzymaniem akcji serca lub zaburzeniami rytmu serca bezpośrednio zagrażającymi życiu pacjenta,
  • pacjenci z urazami głowy i zaburzeniami świadomości,
  • pacjenci z oparzeniami twarzy, szyi, krocza, pośladków i oparzeniami dróg oddechowych,
  • pacjenci po urazach drążących głowy, szyi, klatki piersiowej, tułowia,
  • noworodki z zaburzeniami oddychania i krążenia, z saturacją < 95%, z tętnem <120/min.
  • noworodki z gorączką > 38°C.
  • pacjenci będący w hipotermii głębokiej (< 30°C).

POMARAŃCZOWY - pomoc bardzo pilna, czas oczekiwania na badanie do 10 minut - pacjenci z wysokim

  • ryzykiem bezpośredniego zagrożenia życia:
  • pacjenci niestabilni hemodynamicznie,
  • pacjenci z bardzo silnym bólem i towarzyszącymi zaburzeniami wegetatywnymi, pacjenci z wysoką gorączką >39°C,
  • pacjenci z krwotokami zagrażającemu życiu,
  • pacjenci z dużą dusznością i obniżoną saturacją,
  • pacjenci z zaburzeniami świadomości,
  • pacjenci po zatruciach lekami lub związkami chemicznymi,
  • pacjenci z dużym odwodnieniem,
  • dzieci z masą ciała < 10 kg i z oparzeniem >10% pow. ciała,
  • dzieci z otwartymi złamaniami,
  • dzieci z dużymi zranieniami,
  • złamania uda i miednicy,
  • obrażenia kręgosłupa,
  • pacjenci z rozległymi oparzeniami > 15% powierzchni ciała,
  • masywne obrażenia tkanek miękkich,
  • otwarte uszkodzenia stawów, amputacje urazowe,
  • pacjent z bólem w klatce piersiowej,
  • astma -zaostrzenie objawów,
  • cukrzyca - zaostrzenie objawów,
  • pacjenci będący w hipotermii o średnim nasileniu (30-32°C).

ŻÓŁTY - pomoc pilna, czas oczekiwana na badanie do 60 minut:

  • pacjenci stabilni hemodynamicznie i oddechowo, wymagający rozszerzonej diagnostyki i leczenia.
  • noworodki i niemowlęta z problemem medycznym - bez zaburzeń krążenia i oddychania,
  • pacjenci z lekką dusznością bez zaburzeń saturacji, z gorączką do 38°C, z bólami o różnym umiejscowieniu, bez zaburzeń wegetatywnych,
  • pacjenci z pojedynczymi złamaniami,
  • pacjenci ze średnim i lekkim odwodnieniem,
  • odmrożenia,
  • pacjenci będący w hipotermii umiarkowanej (32-35°C),
  • pacjenci z połkniętym ciałem obcym bez cech duszności czy krztuszenia w wywiadzie.

ZIELONY - pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 120 min.:

  • pacjenci wydolni krążeniowo i oddechowo wymagający podstawowej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej,
  • pacjenci z drobnymi urazami,
  • pacjenci z kaszlem, bez cech duszności,
  • pacjenci z objawami infekcji dróg moczowych, oddechowych - z temperaturą ciała < 38°C,
  • pacjenci z bólem ucha,
  • pacjenci z objawami zapalenia spojówek,
  • pacjenci z wywiadem przewlekłych dolegliwości bólowych głowy, brzucha, bez cech zaostrzenia dolegliwości,
  • pacjenci z przewlekłymi zmianami alergicznymi skóry bez cech zaostrzenia dolegliwości.

NIEBIESKI - pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 240 min.:

  • pacjenci wydolni krążeniowo i oddechowo nie wymagający podstawowej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej,
  • pacjenci nie zgłaszający dolegliwości w przebiegu leczonych chorób przewlekłych,
  • pacjenci posiadający skierowanie do szpitala o terminie dłuższym niż 7 dni.

- Warto zaznaczyć, że osoby, które otrzymały kolor zielony oraz niebieski, zgodnie z prawem mogą być skierowane do poradni udzielającej świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej - lekarz rodzinny, a wieczorem, w nocy i dni wolne od pracy - wieczorynka. I nie jest to równoznaczne z odmową przyjęcia pacjenta - podkreśla Anna Napierała, pielęgniarka oddziałowa SOR

U osób, które pozostają na szpitalnym oddziale ratunkowym, w razie potrzeby dokonuje się ponownej oceny stanu zdrowia (nie rzadziej niż co 90 minut).

W kaliskim szpitalu działa również system TOPSOR - pacjent, który pobiera bilet w specjalnym automacie, na tablicy elektronicznej może obserwować czas przyjęcia.

Co ważne - podany orientacyjny czas dotyczy PIERWSZEGO KONTAKTU Z LEKARZEM, a nie opuszczenia SOR po udzieleniu pomocy. Związane jest to zarówno z czasem trwania poszczególnych procedur medycznych (np. badania laboratoryjne, prześwietlenie oraz specjalistyczny opis uzyskanego zdjęcia itp.).

Źródła:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. 2019 poz. 1213)
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. 2020 poz. 882)

Zobacz także:

Egzamin ósmoklasisty. Jakie nastroje panowały wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 18 w Kaliszu?

Egzamin ósmoklasisty. Jakie nastroje panowały wśród uczniów ...

Wielki piknik służb w Kobylej Górze. Były pokazy ratownicze,...

Polish Parade 1942-1945. Widowisko słowno-muzyczne w auli WP...


Obserwuj nas także na Google News

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto