Obecnie rozpatrywanych jest 8 wariantów przebiegu nowej linii kolejowej, która prowadzić będzie przez nasze miasto.
- Jest wyznaczony korytarz, który można powiedzieć, że jest już stały i nie zmieni się. W ramach tego korytarza wyznaczonych jest 8 wariantów. Wszystkie one biegną przez Kalisz i każdy z nich zakłada przystanek szybkiej kolei w Kaliszu - tłumaczy Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza. - W najbliższych miesiącach cztery warianty zostaną odrzucone, a cztery pozostałe poddane dokładnej analizie oraz konsultacjom społecznym.
Wszyscy kaliszanie będą mogli zaopiniować nową inwestycję. Plany zakładają, że przystanek szybkiej kolei będzie w miejscu obecnego dworca PKP.
- Zgłaszaliśmy w swoich uwagach, żeby może rozpatrzeć budowę nowego dworca, który mógłby być impulsem dla pewnych rejonów do rozwoju, natomiast jest takie przekonanie, że kolej budowana w polu nie będzie tak dobrze obsłużona, jak ta wjeżdżająca do miasta. Takie są najnowsze trendy budowania kolei, że przystanek, czy ten główny dworzec musi być w centrum miasta - dodaje włodarz Kalisza.
Jak podkreśla prezydent Kinastowski, prowadząca przez Kalisz odnoga sieci kolejowej to zupełnie nowa trasa dla pociągów, które osiągać będą prędkość 350 km/h. Według założonego harmonogramu pojedziemy nimi już za 7 lat.
Kiedy ruszą prace w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego?
W ciągu najbliższych 9 miesięcy spółka CPK planuje ponad 100 spotkań konsultacyjnych. Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli ok. roku po zakończeniu budowy Portu Solidarność.
Program Kolejowy CPK przewiduje na terenie woj. wielkopolskiego budowę przez CPK ok. 220 km nowych linii kolejowych i modernizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe 530 km linii istniejących. Dotychczas spółka CPK opracowywała studia wykonalności STEŚ dla ośmiu kolejowych inwestycji w różnych częściach o łącznej długości ok. 1000 km. Po podpisaniu umowy na odcinek Sieradz - Poznań ta liczba wzrosła do prawie 1200 km.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Zobacz także:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?