Kolej Dużych Prędkości. Poseł Ławniczak o nieprawdziwych zarzutach prezydent Ostrowa ZDJĘCIA

SJ
Poseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Ławniczak zabrał głos w sprawie Kolei Dużych Prędkości, która ma przebiegać przez Aglomerację Kalisko - Ostrowską. Jego zdaniem zarzuty dotyczące projektu ze strony prezydent Ostrowa Wielkopolskiego są bezpodstawne i zawierają nieprawdziwe informacje. Zachęca prezydent Klimek do udziału w konsultacjach społecznych.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Ławniczak w poniedziałek 17 lutego zorganizował konferencję prasową dotyczącą Kolei Dużych Prędkości. Odpowiedział na niej na pismo prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beaty Klimek. Posłowi towarzyszyli radni Rady Miejskiej z Klubu Prawa i Sprawiedliwości Leszek Witoń i Dawid Korzeniewski.

Czytaj także

- W tym piśmie dwustronnicowym [piśmie prezydent Beaty Klimek - przyp. red.] zawierają się niestety informacje nieprawdziwe. Ja postanowiłem je, przede wszystkim w pierwszym rzędzie, zweryfikować - mówił poseł Tomasz Ławniczak.

- Prace nad KDP trwały oficjalnie w latach 2005 - 2011. W 2011 roku zostały one zawieszone przez ministra Mariusza Nowaka, reprezentującego rząd Donalda Tuska - mówił poseł PiS. Przywołał słowa ministra z 2011 roku "Koncertujemy się na modernizacji tego co mamy, a nie na realizacji marzeń kolejarzy jakimi są Koleje Dużych Prędkości". - Ta inwestycja została zawieszona na 19 lat! - dodał poseł Ławniczak. Przyznał, że już przed laty głośno mówił, że należy zabezpieczyć korytarz przestrzenny, który gwarantowałby zgodnie z ustalonymi uwarunkowaniami, zabezpieczenie odpowiedniej przestrzeni dla KDP. Usłyszał od ówczesnych władz, że niezabezpieczony, gdzie wydawało się wciąż pozwolenia na budowę "się wykupi". - Czekał, aż ta bomba z opóźnionym zapłonem wybuchnie - mówił na poniedziałkowej konferencji poseł Tomasz Ławniczak.

Przypomniał, że w pierwszym projekcie KDP wybrano lokalizację dworca dla Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej w gminie Nowe Skalmierzyce na polach pomiędzy Śliwnikami, Mącznikami, na wschód od Skalmierzyc, a więc od strony Kalisza. Podkreślił również, że KDP nigdy nie miała wjeżdżać do Ostrowa Wielkopolskiego.

Ostatecznie jednak teren ten jednak nie został zabezpieczony, podobnie jak pozostałe. Poseł Prawa i Sprawiedliwości pokazał na konferencji, że pierwsza koncepcja Kolei, czyli "Y", przez niezabezpieczenie korytarza, musiałaby dziś przebiegać przez zabudowania gospodarstw domowych, osiedla, a nawet duże firmy. Poseł wyjaśniał, że podczas planowania KDP w 2011 roku tych zabudowań nie było. - Czekanów. Linia kolejowa zbaczająca w kierunku Wrocławia zahaczała o jedno gospodarstwo w przysiółku Baby (...) potem wylatywała w kierunku południowym. Tutaj w tej chwili mamy nie tylko firmę pana Kułtona oraz Gamex, ale też kompleks osiedla - mówił poseł wyliczając przykłady, gdzie - przez niezabezpieczenie korytarza - na terenie Aglomeracji koniecznie byłoby wykupienie domów, firm i innych zabudowań, gdyby realizowany był projekt KDP z 2011 roku.

W 2018 roku rząd PiS powrócił do koncepcji Kolei Dużych Prędkości, ale już nie związanych z "Y", czyli połączeniem Warszawy i Łodzi z Ostrowem i Kaliszem, ale połączeniem całego kraju z Centralnym Portem Komunikacyjnym. - Jest to zupełnie nowa rzeczywistość. I w tej rzeczywistości zupełnie inaczej ulokowana została Aglomeracja Kalisko - Ostrowska - dodał poseł.

Czytaj także

Podkreślił, że niedokończenie projektu i niezabezpieczenie korytarza pod budowę KDP to błąd ówczesnej władzy i zaniedbane. Efektem tego jest, że planowany w 2011 roku "Y" byłby dziś niemal niemożliwy do zrealizowania. Wyjaśnił również, że poprzedni projekt KDP zakładał, że będzie to kolej typu japońskiego przeznaczona wyłącznie do przewozu pasażerskiego. - Ruch towarowy miał na nią nie wchodzić - zaznaczał. Nowa koncepcja KDP będzie koleją typu europejskiego, gdzie część przebiegu będzie przebiegiem jako Koleje Dużych Prędkości, a część jako przyśpieszone koleje konwencjonalne, a część jako zwykłe koleje konwencjonalne, które zostaną zmodernizowane i będzie możliwość pokonywania przez nich trasy z prędkością do 160 km/h. Teraz 160 km/h możemy jechać na Poznań, czy też Katowice, ale do Zduńskiej Woli, czy do Wrocławia z prędkością 120 km/h. Zgodnie z nową koncepcją na szprychy zostaną dopuszczone również transporty towarowe.

- Chcę uspokoić wszystkich: ostrowski węzeł zostanie ocalony - dodał poseł Tomasz Ławniczak.

Podczas konferencji poseł Tomasz Ławniczak, apelował do mieszkańców Aglomeracji, ale i do prezydent Miasta Ostrowa Wielkopolskiego Beaty Klimek, by wzięła udział w konsultacjach społecznych i zaproponowała kompromisowe rozwiązanie powstania KDP i dworca dla całej Aglomeracji.

Konsultacje społeczne odbywają się na stronie https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej. To tu można zgłaszać swoje uwagi dotyczące Kolei Dużych Prędkości. Konsultacje potrwają do 10 marca 2020 roku. Trasa, o której mowa to ciąg nr 9, linia nr 85 (arkusz 5 oraz 6).

Kolej Dużych Prędkości. Poseł Ławniczak o nieprawdziwych zar...


Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: kalisz@naszemiasto.pl
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

To jest bełkot przed wyborczy pisiorów tak było wcześniej i jest teraz myślę ,że Kaliszanie się poznali na tym bełkocie na obietnicach bez pokrycia !!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3