- Została wybrana koncepcja przebiegu obwodnicy Kalisza przez GDDiKA. Został wybrany tzw. wariant 4. W naszej ocenie wariant korzystny, ponieważ on w jakimś sensie biegnie nieomalże granicami miasta Kalisza. Kaliszanie będą mieli bardzo blisko do obwodnicy. Ona tylko w jednym odcinku wchodzi na teren miasta, ale jest maksymalnie niekolizyjnie poprowadzona wokół granic miasta. Ten wariant pozwoli mieszkańcom naszego miasta w prosty sposób wjeżdżać w obwodnicę, która będzie w przyszłości częścią autostradowego połączenia – twierdzi Mariusz Witczak, poseł PO.
W związku z tym poseł razem z senatorem Januszem Pęcherzem wystosowali apel do premiera Mateusza Morawieckiego, aby nie zwlekać z rozpoczęciem prac.
- To jest apel do premiera i do PiS-u – „bierzcie się do roboty”. Już nie ma żadnych wymówek. Straciliście 7 lat - 7 lat gadania, 7 lat chowania się za procedury administracyjne, 7 lat nic nierobienia w tej kwestii poza gadaniną, ale dzisiaj jest już wariant. Trwało to bardzo bardzo długo, a powinno trwać krótko i powinno być szybko zrealizowane – dodaje Mariusz Witczak.
W tej samej sprawie apelować będą radni PO do prezydenta Krystiana Kinastowskiego podczas najbliższej sesji Rady Miasta Kalisza.
GDDiKA odpowiada na jakim etapie są prace nad obwodnicą Kalisza
Z pytaniem o etap prac nad obwodnicą Kalisza zwróciliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według przekazanych informacji procedowane są trzy wariant przebiegu obwodnicy Kalisza:
- wariant 1 przebiegający w granicach miasta Kalisz, wykorzystujący w największym stopniu istniejąca obwodnice Nowych Skalmierzyc, powodujący jednak znaczną ilość wyburzeń;
- wariant 5 stanowiący tzw. dalekie obejście miasta Kalisz, korzystny pod kątem najmniejszej liczby wyburzeń oraz przebiegający nowym śladem;
- wariant 6 wykorzystujący częściowo przebieg wariantu 5 oraz częściowo przebieg istniejącej obwodnicy Nowych Skalmierzyc.
Czytaj więcej:
Podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które odbyło się 30.09.2022r., obradujący jako najkorzystniejszy ocenili wariant 6.
- Wariant nr 6, który powstał na skutek protestu władz samorządowych Nowych Skalmierzyc, jest wariantem wynikowym, stanowiącym połączenie wariantów 5 i 1 . Wariant 6 został oceniony przez obradujących podczas posiedzenia KOPI dla odcinka Kokanin- Biskupice Ołoboczne jako najkorzystniejszy – informuje Marcin Kucharczak z GDDiKA. - Po podpisaniu protokołu KOPI, wariant preferowany przebiegu DK25 na odc. Kokanin-Biskupice Ołoboczne, zatwierdzony uchwałą KOPI, zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przewidywany termin podpisania protokołu to koniec października br – dodaje.
Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przewiduje się po około 1 roku od daty złożenia wniosku. W 2024r. planowane jest zakończenie prac studialnych, obejmujących również wykonanie Koncepcji programowej dla wariantu zatwierdzonego w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i Buduj na wykonanie dokumentacji projektowej (PB i PW) oraz roboty budowlane, możliwe będzie najwcześniej pod koniec 2024 r., a rozpoczęcie prac nad projektem budowlanym w I połowie 2025 r.
Aktualnie całkowity koszt inwestycji szacowany jest na poziomie około 1 mld złotych brutto. A oddanie do użytkowania na koniec 2028 r.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?