MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Minister transportu rezygnuje z budowy szybkiej kolei. Przystanek miał być koło Nowych Skalmierzyc

AND
Tak miała przebiegać pierwsza w Polsce linia kolei dużych prędkości
Tak miała przebiegać pierwsza w Polsce linia kolei dużych prędkości
Kolej dużych prędkości, która miała być szansą na rozwój aglomeracji kalisko-ostrowskiej na razie w ogóle nie powstanie. Według ministra transportu, to ,,kosztowne marzenie''. Prace mają zostać odłożone na co najmniej 20 najbliższych lat!

Jeszcze niespełna miesiąc temu w Warszawie zorganizowano wielkie seminarium pod hasłem ,, Szybka kolej szansą dla Polski i Europy Centralnej''. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele zainteresowanych inwestycją samorządów.

- O randze tego seminarium świadczy fakt, że organizatorami byli Międzynarodowy Związek Kolei, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, PKP Intercity SA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Instytut Kolejnictwa, a patronat sprawowało Ministerstwo Infrastruktury – podkreślał na ostatniej sesji Rady Miejskiej Kalisz prezydent Janusz Pęcherz, który jednocześnie zaprezentował rajcom planszę z planowanym przebiegiem szybkiej kolei. Jej przystanek ma się znajdować w okolicy Nowych Skalmierzyc. - Myślę, że nie ma lepszej promocji i przyszłości dla naszego miasta, jak ten właśnie obraz przebiegu polskiej kolei dużej prędkości – podkreślał prezydent Kalisza.

Ale jak na razie nic z tego nie będzie. Sławomir Nowak, minister transportu uznał, że w najbliższych latach kolej ma się skupić na remontach istniejącej sieci i dodaje, ze stawia na ,,ogromny plan modernizacji polskiej kolei do roku 2030.

- Koncentrujemy się na modernizacji tego co mamy, a nie realizacji marzeń kolejarzy, jakimi są koleje dużych prędkości – mówił wprost podczas konferencji prasowej minister Nowak.

Minister transportu wyliczał, że budowali pierwszej polskiej linii KDP może kosztować według rożnych ocen od 20 do 28 miliardów złotych.

- Jeżeli mamy problem z 28-letnimi wagonami, jeżeli mamy problem z odpowiednim czasem przejazdu z Warszawy do Gdańska, to to jest naszym priorytetem. Do projektu Kolei Dużych Prędkości wrócimy, gdy Polskę będzie na nią stać – dodaje Nowak.

Według planów, budowa szybkiej kolei miała ruszyć w 2014 roku, a pierwsze pociągi rozwijające prędkość 350 kilometrów na godzinę miały pojechać nową linią w 2020 roku. Niedawno zakończył się pierwszy etap studium, który przewidywał wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu linii. Hiszpańsko-polskie konsorcjum przedstawiło trzy warianty, z których na początku października PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały opcję, według której rozgałęzienie na Poznań i Wrocław miałoby znaleźć się za Nowymi Skalmierzycami. Za takim wariantem od lat lobbowali samorządowcy z południowej Wielkopolski.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto