Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzi Wielkopolanie dzielą się ze sobą pierwszymi doświadczeniami w pracy

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Młodzieżowe Fora Dobrych Praktyk to okazja, by nauczyć się na doświadczeniach rówieśników i podzielić własnymi
Młodzieżowe Fora Dobrych Praktyk to okazja, by nauczyć się na doświadczeniach rówieśników i podzielić własnymi pixabay
Dla młodych ludzi sukces to praca, która daje satysfakcję i jest ważna dla społeczności - wynika z badań przeprowadzonych przez poznańskie Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. O swoich doświadczeniach opowiadają w ramach młodzieżowych forów dobrych praktyk w Poznaniu.

Dobra sytuacja na rynku pracy sprawia, że fachowcy z różnych dziedzin są bardzo poszukiwani. To rozszerza możliwości wyboru zawodu, który w przyszłości da stabilizację materialną. Ale dla młodych ludzi wybór dalszej ścieżki kariery to niejednokrotnie bardzo trudna decyzja. Ułatwia im to rozwijanie systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Takie możliwości stwarza projekt unijny „Kwalifikacje zawodowe kluczem do sukcesu - wspieramy rozwój kształcenia zawodowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania”.

Wybór na dobrych podstawach

- Aby młody człowiek odnalazł się na rynku pracy musi być spełnionych kilka warunków - mówi Bogna Frąszczak, dyrektorka Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży. - Po pierwsze są potrzebne kwalifikacje odpowiadające potrzebom pracodawcy, ale nie mniejszą rolę odgrywa również aktywność na rynku pracy, a także rozpoznanie swoich preferencji zawodowych. U źródeł tego projektu legło przekonanie, że nie jesteśmy w stanie wyposażyć uczniów w takie kompetencje i zasoby w toku tradycyjnej nauki szkolnej.

Dlatego cały projekt składa się z czterech grup działań: podnoszenia kwalifikacji uczniów we współpracy z pracodawcami, podnoszenia kwalifikacji nauczycieli, wyposażania szkół prowadzących kształcenie zawodowe i rozwijania doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży.

- Chodzi tu nie tylko o działanie naszego Centrum czy poradni - mówi Bogna Frąszczak. - Ale przede wszystkim wsparcie, które uczniowie otrzymują w szkołach. Zresztą z naszych badań wynika jasno, że uczniowie oczekują od nauczycieli i wychowawców informacji zwrotnych. Chcą się od nich dowiadywać w czym są dobrzy, jak są odbierani przez innych. I chcą także kontaktować się z nauczycielami w innym niż klasowy kontekście. Dlatego też współpraca ze szkołami jest nieodzowna.

To właśnie szkoły branżowe i technika są pierwszą linią frontu w podejmowaniu decyzji o dalszym przebiegu kariery. Uczniowie wraz z doradcami zawodowymi w szkołach zastanawiają się w jaki sposób mogą się doskonalić w wybranym zawodzie, jakie dodatkowe umiejętności zdobyć na rynku pracy oraz jaką specjalizację wybrać.

- Nasze działania pozwalają uczniom także ukierunkować swoją karierę - mówi Dominika Goldman, doradca zawodowy i koordynatorka staży w poznańskim Technikum Geodezyjno-Drogowym. - Często podczas stażu okazuje się jakie umiejętności jeszcze by się przydały. Uczniowie, którzy ukończyli 18 lat mogą je zdobywać na dodatkowych kursach i często to robią. W wielu przypadkach okazuje się, że specjalność, w której się kształcą daje szersze możliwości niż sądzili. Np. technicy pojazdów samochodowych, których kształcimy przekonują się, że praca w warsztacie to nie jedyna opcja. Jest jeszcze produkcja komponentów, działy handlowe, salony samochodowe. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji.

Podzielić się doświadczeniem

Uczniowie uczestniczący w projekcie raz do roku dzielą się doświadczeniami podczas Młodzieżowych Forów Dobrych Praktyk. To spotkania, w czasie których młodzi ludzie dzielą się doświadczeniami ze staży, które odbywali w kraju, ale także za granicą w ramach programu Erasmus +.

Elementem każdego takiego spotkania jest panel dyskusyjny, w czasie którego ośmioro młodych ludzi zastanawia się co jeszcze mogłoby im pomóc dokonywać właściwych wyborów edukacyjnych i zawodowych.

Jednym z uczestników tegorocznego panelu był Grzegorz Widło - uczeń trzeciej klasy Technikum Geodezyjno-Drogowego o specjalności technik pojazdów samochodowych. Dzielił się z kolegami swoimi doświadczeniami ze stażu w Grupie Karlik.

- Ten staż dał mi ogromnie dużo - podkreśla. - Nauczyłem się nowych rzeczy, ale przede wszystkim zyskałem pewność siebie. W praktyce okazało się, że jestem dobry w tym co robię. Teraz jestem jeszcze bardziej pewny, że dobrze wybrałem zawód. Otrzymałem też propozycję wakacyjnej pracy. Na pewno z niej skorzystam - dodaje.

Konkursy. Przedsiębiorczość, Energetyka i Drogi
Został już opublikowany harmonogram konkursów w ramach WRPO 2014+. W 2020 roku zaplanowano ich już stosunkowo niewiele. M.in. na marzec zaplanowano konkurs na działania poprawiające efektywność energetyczną w sektorze publicznym Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. W kwietniu zostanie ogłoszony konkurs na działania zmierzające do wsparcia inkubacji przedsiębiorstw oraz konkurs na wzmocnienie sieci powiązań drogowych #dotyczących dróg wojewódzkich i uwzględnionych w strategii ZIT.

obrazek

obrazek

www.wrpo.wielkopolskie.pl

Linki do profili społecznościowych WRPO 2014+:






emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto