Na doniosłość znaczenia fortepianu w dziewiętnastowiecznej kulturze polskiej złożyło się wiele rozmaitych czynników. Poza wielorakimi funkcjami muzycznymi, fortepian odgrywał także role niezwiązane bezpośrednio z „produkcją dźwięków”; bywał meblem użytkowym, elementem wystroju wnętrz, częścią posagu, rodzinną pamiątką, narodową relikwią, domowym „radioodbiornikiem”, wreszcie – emblematem statusu społecznego posiadacza. Większość z tych ról i funkcji dostrzec można na kartach „Nocy i dni”.
W trakcie spotkania Michał Bruliński wprowadzi słuchaczy w muzyczny świat Niechciców. Szczególną uwagę poświęci turobińskim, kalinieckim i serbinowskim instrumentom, dziełom, które wykonywane były w tamtejszych salonach oraz słuchaczom i wykonawcom, których zobrazowała w „Nocach i dniach” Maria Dąbrowska, poddając krótkiej analizie ich świadomość estetyczną, biegłość pianistyczną i stosunek do samego instrumentu. Wykładowi towarzyszyć będzie muzyczny komentarz złożony z wybranych utworów, które pojawiały się na kartach powieści.
Michał Bruliński – pianista, historyk, kulturoznawca, krytyk muzyczny. Ukończył studia pianistyczne w klasie prof. Ewy Pobłockiej i prof. Marii Gabryś na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz historię w Kolegium Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie pracuje nad doktoratem pt. „A to polska właśnie, czyli o fenomenie fortepianu w kulturze Królestwa Polskiego w latach 1831-1905”. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół społecznej historii i antropologii muzyki w XIX i XX wieku.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?