Obwodnica Kalisza została wpisana do rządowego programu budowy stu obwodnic. Obecnie trwa przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi krajowej nr 25.
- Rok temu (w kwietniu 2020 roku) odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu Oceny Projektów Inwestycyjnych oceniające przedsięwzięcie na całym odcinku rozbudowy od Ostrowa Wielkopolskiego do Konina. W trakcie prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dokonano wydzielenia z zadania „Rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Konin” obwodnicy Kalisza ujętej w Programie Budowy 100 obwodnic - informuje portal Kalisz.NaszeMiasto.pl Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W tej sytuacji niezależnie procedowane będą pododcinki:
- A: Konin-Kokanin
- B: Kokanin-Biskupice Ołoboczne (obwodnica Kalisza)
- C: Biskupice Ołoboczne - Ostrów Wlkp.
Aktualnie procedowane są trzy warianty przebiegu obwodnicy Kalisza, w tym włączony do opracowań wariant uwzględniający fragment przebiegu według propozycji władz samorządowych Nowych Skalmierzyc. Trwają prace związane z uzupełnieniem całorocznej inwentaryzacji przyrodniczej, studium geologiczno-inżynierskiego, analiz z zakresu inżynierii ruchu, itp.
Jak będzie przebiegać obwodnica Kalisza?
Protokół z posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), które odbyło się w kwietniu 2020 roku wskazuje jako wariant preferowan,y wariant stanowiący dalekie obejście miasta Kalisz (tak zwany wariant 5).
- Jednak w grudniu 2020 roku w odpowiedzi na wniosek zgłoszony na posiedzeniu ZOPI, przeprowadzono dodatkową akcję informacyjną związaną z propozycją burmistrza Nowych Skalmierzyc, po której zdecydowano o włączeniu proponowanej zmiany i wprowadzeniu wariantu 6. W związku z czym wariant preferowany do realizacji zostanie ostatecznie wytypowany na podstawie analiz wykonanych dotychczas oraz tych, które jeszcze trwają - dodaje Alina Cieślak.
Na odcinku B Kokanin-Biskupice Ołoboczne stanowiącym obwodnicę Kalisza, analizowane są więc trzy warianty: wariant 1 (w granicach miasta), wariant 5 (dalekie obejście tzw. wariant po ZOPI) i wariant 6 (uwzględniający propozycję burmistrza Nowych Skalmierzyc zgłoszoną podczas posiedzenia ZOPI w kwietniu 2020 roku).
Kiedy rozpocznie się budowa obwodnicy Kalisza?
Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac projektowych dla obwodnicy Kalisza w ciągu DK25, czyli odcinka rozbudowy B: Kokanin-Biskupice Ołoboczne, złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla wybranego wariantu planowane jest w II połowie 2022 roku, a uzyskanie decyzji DŚU, zatwierdzającej przebieg inwestycji, przewiduje się w roku 2023.
Jeszcze pół roku temu Marek Napierała, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu deklarował, że ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy obwodnicy Kalisza jest planowane w drugim kwartale 2022 roku. Rozpoczęcie budowy obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” przewidziano na 2024 roku. Około sierpnia 2026 pierwsze samochody mają pojechać obwodnicą Kalisza.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Obserwuj nas także na Google News
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?