Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pokazano możliwe przebiegi linii kolejowych do CPK. Jakie są warianty dla Wieruszowa?

Redakcja
Fot. Zbigniew Rybczyński
Poznaliśmy możliwe warianty nowych linii kolejowych, które mają prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trwają konsultacje w sprawie proponowanych rozwiązań.

Postawiony został kolejny krok w planowaniu programu budowy szybkich linii kolejowych, które mają skomunikować przyszły Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z wszystkimi największymi miastami kraju. Światło dzienne ujrzał dokument pod nazwą Strategiczne Studium Lokalizacyjne, przygotowany na zlecenie spółki CPK. Załączone mapy zawierają korytarze kolejowe, wewnątrz których zaproponowano po kilka opcji przebiegu nowych torów.

Planowane linie kolejowe prowadzące z Sieradza do Wrocławia mają nadane numery 86 i 87. Mapkę z wariantami szlaku w rejonie Wieruszowa zamieściliśmy w galerii zdjęć (można ją powiększać).

- Warianty linii mają charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych - wyjaśnia Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Linie 86 i 87 są częścią tzw. szprychy nr 9 w kształcie litery „Y”, która prowadzi z CPK przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Całość ma składać się praktycznie wyłącznie z nowych odcinków, których budową ma zająć się spółka CPK. Oznacza to m.in. rezygnację z modernizacji linii 181 na odcinku z Wieruszowa na Dolny Śląsk na rzecz budowy nowego szlaku w przebiegu zbliżonym do istniejącego toru.

„Nowe linie nr 86 i 87 na odcinku Sieradz Północny – Wrocław Główny, jako kontynuacja odcinka Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz, stworzą szybkie połączenie Warszawy i Łodzi z Wrocławiem i całym Dolnym Śląskiem. Umożliwią także uruchomienie komunikacji kolejowej do Kępna i Wieruszowa, tworząc atrakcyjne czasowo połączenia zarówno w kierunku wschodnim do Łodzi, CPK oraz Warszawy, jak i zachodnim do Wrocławia” - czytamy w opracowaniu.

Przebieg „igreka” przygotowany przez poprzedni rząd, jak czytamy, został poddany krytycznej analizie m.in. ze względu na „zmianę miejsca rozgałęzienia linii na odcinki do Poznania i Wrocławia na okolice Sieradza, co sprzyja włączeniu w system szybkiego transportu kolejowego Kępna i pobliskich miejscowości”.

CPK między Warszawą i Łodzią ma być węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Program kolejowy składa się z węzła przy planowanym Porcie Lotniczym Solidarność oraz z 10 szprych. O zaprezentowanym właśnie studium rządzący mówią, że jest „szczegółowym planem budowy 1600 km nowych linii kolejowych” i „kamieniem milowym” w planowaniu inwestycji. Jednak w dokumencie nie znajdziemy nic o ewentualnych kosztach i terminach planowanych przedsięwzięć.

Szczegółowe analizy w tym zakresie będą dopiero zawierać opracowania koncepcyjne dla poszczególnych inwestycji.

Ze studium i mapami można zapoznać się na stronie cpk.pl. Tam też jest dostępny formularz, za pomocą którego wszyscy zainteresowani mogą składać uwagi do zaproponowanych rozwiązań. Ogólnopolskie konsultacje potrwają do 10 marca włącznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto