Powrót do szkoły. Właściwe śniadanie dla ucznia to podstawa

RED
Zdjęcie autorstwa Anton Porsche z Pexels
Dobrej jakości produkty i prawidłowo zbilansowane posiłki spożywane co około trzy godziny - te zasady dotyczą nie tylko dorosłych, ale również najmłodszych. Zdrowa dieta u dzieci i młodzieży to klucz do sukcesu, by zapewnić im prawidłowy rozwój - zarówno fizyczny, jak i intelektualny. Warto o tym pomyśleć przy okazji powrotu do szkoły.

Procesy zachodzące w młodym organizmie wymagają stałego, systematycznego zaopatrzenia w niezbędne składniki pokarmowe. Ich niedobór może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia organizmu, złej koncentracji, braku podzielności uwagi, zaburzonych procesów zapamiętywania, gorszej pracy mózgu i - co za tym idzie - zmniejszenia odporności i częstych infekcji. Dziecko może być w szkole apatyczne, niechętne do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku - fizycznego i intelektualnego.

- Dlatego obok pierwszego pożywnego śniadania, które uczeń obowiązkowo zjada w domu, tak ważne jest spakowanie do plecaka zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów. Uczniowie, którzy nie jedzą drugiego śniadania w szkole, mogą mieć gorsze wyniki w nauce, częściej skarżyć się na bóle głowy, złe samopoczucie i rozdrażnienie - mówi Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy.

Staraj się podawać dzieciom warzywa do posiłków głównych i owoce do pozostałych według zasady: 3 razy warzywo i 2 razy owoc w ciągu dnia.

Przygotowuj dziecku kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, graham, orkiszowego, z amarantusem. Zadbaj, aby w menu pojawiły się płatki wielozbożowe, muesli, kasze, ryż, makarony pełnoziarniste, ziarna słonecznika, dyni, różne orzechy i suszone owoce: żurawina, morele, śliwki, figi, daktyle… Na ogół dzieci ich nie jedzą, ponieważ ich nie znają!

W diecie niezbędne są ryby, zwłaszcza morskie o dużej zawartości wartościowego tłuszczu, przygotowywane w piecu, folii, na grillu lub na parze.

Podawaj dziecku wyłącznie chude mięsa lub produkty mięsne o obniżonej zawartości tłuszczu, a z drobiu przed podaniem usuwaj skórę. Staraj się nie proponować parówek, ponieważ są produktami wysokoenergetycznymi i bardzo tłustymi, a ponadto zawierają znikome ilości białka.

Ograniczaj sól i cukier - w wielu produktach spożywczych - np. wędlinach, konserwach, żółtych serach, produktach instant, paluszkach, chipsach - występują ich bardzo duże ilości, dlatego podczas zakupów tak istotne jest czytanie etykiet na produktach spożywczych.

Serwuj dzieciom zdrowe napoje: wodę mineralną niegazowaną, herbaty owocowe, herbaty z kopru włoskiego, rumiankowe, ze świeżej mięty, soki owocowe i warzywne samodzielnie wyciskane.

Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa. Według Instytutu Żywności i Żywienia całodzienne menu dla dzieci i młodzieży powinno dostarczać - w zależności od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej 1400-4000 kcal.

- By zachęcić dzieci do jedzenia zdrowych dań, warto by były one kolorowe i atrakcyjnie podane - podpowiada Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk. - W wieku 4-17 lat można jeść właściwie wszystko, co zdrowe i zalecane dla osób dorosłych. Jedyną różnicą jest ilość i odpowiedni podział składników, takich jak białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały w poszczególnych posiłkach.

Częste kontrole i kary za brak maseczek

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3