Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawnik wyjaśnia: Okresowe badania techniczne

Kamil Gross
Naszym czytelnikom doradza adwokat Kamil Gross.

W ostatnim czasie dużo słyszy się o nadchodzących zmianach w przepisach dotyczących okresowych badań technicznych pojazdów. Obecnie kwestie te reguluje między innymi rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, wydane na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

STRONA INTERNETOWA ADWOKATA KAMILA GROSSA

Warto podkreślić, że działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Stację kontroli pojazdów może prowadzić jedynie przedsiębiorca, który posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium RP, wobec którego nie otwarto likwidacji lub nie ogłoszono upadłości, a także który nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom, a także który posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów. Rejestr przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów prowadzi starosta. Również starosta sprawuje nadzór nad tymi przedsiębiorcami.

Zgodnie z art. 81 ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego i który zatrudnia uprawnionych diagnostów. Badanie techniczne przeprowadzane jest na koszt właściciela lub posiadacza pojazdu. Okresowe badanie techniczne przeprowadzane jest przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium RP. Badaniu okresowemu nie podlega pojazd nowy. Także jeżeli zarejestrowany już pojazd posiada w dowodzie rejestracyjnym wydanym przez organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej informację o wykonaniu badania technicznego i jego ważności, nie przeprowadza się badania okresowego.

W przypadku samochodów osobowych badanie techniczne przeprowadza się przed upływem trzech lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem pięciu lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż dwa lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.

Niezależnie od powyższego organ kontroli ruchu drogowego może skierować pojazd do badania dodatkowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża on bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, a także pojazd, który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym uszkodzone zostały zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, lub noszący ślady uszkodzeń, albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Organ dokonujący rejestracji pojazdu wpisuje do dowodu rejestracyjnego termin badania technicznego pojazdu. Jeżeli pojazd jest zarejestrowany, kolejny termin badania technicznego wpisuje do dowodu rejestracyjnego uprawniony diagnosta po stwierdzeniu pozytywnego wyniku badania i po uiszczeniu przez właściciela pojazdu opłaty ewidencyjnej.

Zgodnie natomiast z powyżej wskazanym rozporządzeniem zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje: sprawdzenie cech indentyfikacyjnych pojazdu, sprawdzenie prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych, sprawdzenie dodatkowego wyposażenia, sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, w tym sprawdzenie i ocenę stanu technicznego ogumienia, stanu technicznego, skuteczności i równomierności działania hamulców, prawidłowości działania układu kierowniczego, stanu technicznego jego połączeń oraz wielkości ruchu jałowego koła kierownicy, w tym prawidłowości ustawienia i zamocowania kół jezdnych, stanu technicznego zawieszenia, instalacji elektrycznej, nadwozia, podwozia i ich osprzętu, przedmiotów wyposażenia, układu wydechowego, pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju, ocenę stanu technicznego sygnału dźwiękowego, emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin. Stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy: usterki drobne czyli niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska, usterki istotne - usterki mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska oraz usterki stwarzające zagrożenie - stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności.

Podczas przeprowadzania badania pojazd nie powinien być obciążony, z wyjątkiem motocykla, który może być obciążony, ale tylko kierującym. Pojazd powinien być odłączony od przyczepy. Przed badaniem silnik pojazdu powinien być doprowadzony do normalnej temperatury pracy. Pojazd należy umieścić w środkowej części obszaru pomiarowego, z układem napędowym w pozycji neutralnej i włączonym hamulcem postojowym. Szczegółowy sposób przeprowadzania badania określa ww. rozporządzenie. Obecnie prowadzone są przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa prace nad wprowadzeniem zmian legislacyjnych dotyczących przeprowadzania okresowych badań technicznych.

Zgodnie z planowanymi zmianami, w przypadku przeprowadzenia badania technicznego po terminie, kierowcy będą musieli zapłacić podwójną stawkę za badanie. Ponadto, w przypadku opóźnienia, wykonanie badania będzie możliwe tylko w jednej wyznaczonej stacji kontroli pojazdów na terenie danego województwa, nadzorowanej przez Transport Dozoru Technicznego. Takie rozwiązanie ma na celu przymusić kierowców do przeprowadzania badań technicznych w terminie. Opłata za przeprowadzenie przeglądu technicznego ma wynieść sto dwadzieścia sześć złotych brutto (podwójna stawka będzie wynosić aż dwieście pięćdziesiąt dwa złote). Obecnie wysokość opłat za badanie techniczne reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie to zawiera tabelę opłat, zgodnie z którą, na przykład za badanie techniczne samochodu osobowego należy zapłacić kwotę dziewięćdziesiąt osiem złotych brutto, natomiast za badanie motocykla lub ciągnika rolniczego kwotę sześćdziesiąt dwa złote brutto.

Należy zauważyć, że zgodnie z planowanymi zmianami prawnymi, pojazd po upływie terminu ważności poprzedniego badania technicznego będzie musiał być transportowany do stacji kontroli pojazdów na lawecie, ponieważ zabronione będzie jego poruszanie się po drogach. Jak widać Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza zdyscyplinować i przymusić kierowców do sprawdzania i przestrzegania terminów przeprowadzania badań technicznych posiadanych i użytkowanych pojazdów. Trudno jest jednak przewidzieć skutki planowanych rozwiązań.

Wątpliwości budzi przede wszystkim pomysł wyznaczenia po jednej stacji na województwo, w której będzie można przeprowadzać badanie techniczne po terminie. Występują obawy nie tylko o czas oczekiwania na badanie w takiej stacji kontroli, ale także o koszt transportowania pojazdu na lawecie do niej, bowiem w większości przypadków będzie ona oddalona o wiele kilometrów od miejsca zamieszkania kierowców. Takie zmiany w przepisach prawnych mogą rzeczywiście dyscyplinować część kierowców, z drugiej jednak strony mogą niektórych zachęcać do nieprzeprowadzania w ogóle badań i poruszania się po drogach pojazdami znajdującymi się w niepewnym stanie technicznym.

Wprowadzając jakiekolwiek zmiany legislacyjne ustawodawca musi wykazywać się przede wszystkim racjonalnością. W kwestiach związanych z bezpieczeństwem na drogach ustawodawca powinien dążyć do zapobiegania sytuacjom mogącym przyczyniać się do powstawania zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego, jednocześnie jednak nie ryzykując ich pogłębienia.

STRONA INTERNETOWA ADWOKATA KAMILA GROSSA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na glogow.naszemiasto.pl Nasze Miasto