Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prezydent Kalisza spotkał się z parlamentarzystami. Mają razem zabiegać o budowę obwodnicy

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski spotkał się w poniedziałek z kaliskim parlamentarzystami, aby porozmawiać z nimi o wsparciu miasta w zabieganiu o budowę między innymi obwodnicy. Na apel odpowiedzieli przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości oraz Kikiz'15.

Prezydent Kalisza zaprosił parlamentarzystów na spotkanie, aby przedstawić im najpilniejsze potrzeby miasta oraz aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Wśród nich są przede wszystkim przebudowa dróg krajowych nr 25 i 12 oraz budowa obwodnicy Kalisza.

- Jest dużo tematów, które wykraczają poza zakres kompetencji samorządu i tutaj ważna jest jego dobra współpraca z parlamentarzystami. Zależy mi na tym, żeby mieli oni świadomość problemów i potrzeb Kalisza - tłumaczy Krystian Kinastowski. - Chciałem podziękować parlamentarzystom, którzy pojawili się w ratuszu. Cześć posłów nie dojechała z różnych względów, ale zapewniali o pełnej współpracy. Spotkaliśmy się z ludźmi, którzy chcieliby naszemu miastu pomóc. Wśród wielu tematów, które podjęliśmy na dzisiejszym spotkaniu była sprawa drogi krajowej nr 25 oraz budowy obwodnicy miasta. Wypracowaliśmy wspólne stanowisko, że najbardziej korzystny dla miasta jest jej przebieg poza granicami Kalisza. Posłowie zapewnili, że na ile będą mogli, ten wariant będą promować.

Jak dodał obecny na spotkaniu poseł Jan Dziedziczak, parlamentarzysta powinien być ambasadorem miasta, które reprezentuje.

- Powinien zabiegać o to, żeby decyzje przez władze centralne były najkorzystniejsze dla naszego regionu. Jesteśmy po to, żeby wspierać prezydenta. Nasz kandydat w wyborach prezydenckich przegrał, ale my to szanujemy, bo reprezentujemy mieszkańców miasta i łączymy nasze siły, aby wspierać korzystne rozwiązania dla Kalisza – dodał Dziedziczak.

O konkretnych przygotowaniach do budowy obwodnicy Kalisza mówił z kolei poseł Tomasz Ławniczak.

- Od rozpoczęcia prac projektowych do oddania tak dużej inwestycji drogowej do użytku mija od ośmiu do dwunastu lat. Perspektywa 2024 – 2028 to jest mniej więcej moment oddania do użytku obwodnicy Kalisza i przebudowanej drogi 25 - uważa poseł. - Zależeć to też będzie od tego ile Polska uzyska pieniędzy unijnych z nowej perspektywy finansowej na lata 2021 – 2027. Zgodziliśmy się co do jednego. Ze względu na duże obciążenie ruchem samego Kalisza i przestrzeni między Kaliszem a Ostrowem - jest ponad 18 700 pojazdów dziennie, w tym ponad 3500 samochodów ciężarowych - jest to jedna z najbardziej obciążonych dróg w Wielkopolsce. To argument, aby przyspieszyć decyzje na temat tej inwestycji. Jakiekolwiek informacje, które wypływają do mediów, że już w tym roku można rozpocząć przebudowę drogi nr 25, kiedy nie ma przygotowanej żadnej decyzji środowiskowej i innej niezbędnej dokumentacji, można włożyć między bajki. Realia są takie, że mniej więcej połowa lat dwudziestych to termin wybudowania obwodnicy Kalisza i połączenie jej z Ostrowem oraz Koninem - uważa poseł.

Jan Mosiński zapewnił, że posłowie będą optować za wariantem obwodnicy Kalisza poza granicami miasta.

- Gwarantujemy, że to co ustaliliśmy, będzie stanowiło wspólne stanowisko prezydenta Kalisza i parlamentarzystów uczestniczących w tym spotkaniu i będzie przedstawione ministrowi infrastruktury. Znamienne jest mimo wszystko, że zabrakło posłów Platformy Obywatelskiej, z wyjątkiem Jarosława Urbaniaka, który się usprawiedliwiał. Platforma Obywatelska obraziła się na kaliszan, nie chce służyć mieszkańcom Kalisza. Od 2016 roku sukcesywnie pracujemy nad tym, aby obwodnica Kalisza została wpisana do programu budowy dróg krajowych i autostrad - dodał Jan Mosiński.

Z kolei senator PiS Andrzej Wojtyła odniósł się do niedawnej uchwały sejmiku województwa wielkopolskiego w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Nie ma w nim mowy o budowie obwodnicy Kalisza poza granicami miasta.

- Musimy zaprotestować przeciwko temu, że Kalisz został pominięty. Będziemy jedna szukali dróg, żeby Kalisz został ujęty w strategii rozwoju województwa. Jesteśmy drugim miastem w Wielkopolsce i mamy prawo do tego, aby być traktowani, jak inne miasta. To, że pochodzimy z innego zaboru nie świadczy o tym, żeby sejmik, którym w tej chwili rządzi Platforma Obywatelska i PSL traktował nas gorzej i nie ujmował w strategii rozwoju - mówi senator Wojtyła.

Według posła Jerzego Kozłowskiego z Kukiz'15, zaniedbania w sprawie budowy obwodnicy Kalisza, to nie jest kwestia tylko ostatnich lat.

- Kalisza nie ma ujętego w planach budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014 – 2023. I wiemy o tym dokładnie, że nie podjęto w tej kwestii wcześniej żadnych działań ze strony parlamentarzystów z wtedy rządzącego ugrupowania. Nie ma żadnych dokumentów w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który świadczyłby o jakichkolwiek działaniach Platformy Obywatelskiej w tym zakresie. PO z premedytacją okłamuje mieszkańców Kalisza. Podobnie jak z budową kolei dużych prędkości mamy opowiadanie bajek a nie konkretne działania. Cieszę się, że jesteśmy razem z prezydentem Kalisza, odrzucamy polityczne podziały i podejmujemy wspólnie realne działania - dodał Kozłowski.

Nieobecny na spotkaniu poseł PO Mariusz Witczak postanowił wydać pisemne oświadczanie.

- Stawiałem i stawiam na realne projekty. Doprowadziłem do wpisania w rządowy plan budowy dróg krajowych połączenia drogowego Ostrów Wielkopolski - Kalisz - Konin. Dokonano tego ze wskazaniem lat realizacji i źródeł finansowania. Zwieńczeniem tego etapu była wizyta wiceministra Pawła Olszewskiego w Kaliszu, który w mojej obecności ogłosił rozpisanie przetargu na prace planistyczne i projektowe drogi krajowej nr 25. To był moment kluczowy - decyzja o wydaniu pierwszych publicznych pieniędzy na ten cel gwarantuje nam realizację tego projektu.
Proszę pamiętać, projekty drogowe tworzy się realnie, a nie medialnie. Pracować warto skutecznie, a trudno tak sklasyfikować powołanie zespołu dyskutantów politycznych, w myśl zasady „nie wiesz co zrobić, powołaj kolejną komisję”. Dziś rzeczywistość zależy od Pana koalicjanta, czyli PiS. Dlatego to właśnie Pana głównym zadaniem będzie przekonanie swoich koalicjantów z PiS do wspierania wyżej wspomnianego projektu. Niestety jak dotąd głosują oni przeciwko moim poprawkom budżetowym zarówno na rzecz drogi krajowej 25, jak i 12 - twierdzi poseł Witczak.

Wstępne wyliczenia wskazują, że budowa obwodnicy Kalisza i przebudowa drogi krajowej nr 25 w południowej Wielkopolsce mogą kosztować nawet miliard złotych.

- Musimy szukać szerokiego wsparcia i dążyć do tego, żeby tę inwestycję zrealizować. Stąd też mój apel w sprawie planu zagospodarowania województwa wielkopolskiego. Jeśli Kalisz nie będzie uwzględniany w strategicznych dokumentach, to będzie nam bardzo ciężko - podsumowuje prezydent Krystian Kinastowski.


Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?

Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto