Przychodnie w Kaliszu podczas pandemii. Dodzwonić się do lekarza to cud!
Jeśli zachorowałeś i jesteś osobą dorosłą, z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne najpierw odbędziesz teleporadę. Dopiero w jej trakcie lekarz zdecyduje, czy potrzebujesz również wizyty stacjonarnej.
Pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty u lekarza rodzinnego, jeśli jego stan zdrowia tego wymaga. To jednak lekarz podejmie ostateczną decyzję w tym zakresie. Stąd bardzo ważne jest, aby poinformować lekarza o wszystkich swoich dolegliwościach. Lekarz na postawie tych informacji podejmie decyzję, czy konieczna jest wizyta osobista w poradni czy wystarczy teleporada. Tylko co zrobić, kiedy do przychodni nie można się dodzwonić?
Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia sprawdza dostępność do porad i wizyt lekarskich w placówkach POZ w kilku turach. Dwie zostały już zakończone, w ostatnich dniach rozpoczęła się trzecia. Pracownicy NFZ sprawdzali dostępność dla pacjentów także kaliskich przychodni.
- Na tym etapie została podsumowana weryfikacja telefoniczna prowadzona na przełomie sierpnia i września. Na 18 sprawdzanych w Kaliszu gabinetów POZ – odnotowaliśmy problemy z czterema z nich. Przeważnie chodziło o zajętą linię telefoniczną, a w jednym przypadku poradnia nie odbierała telefonu, mimo wolnej linii. Do pozostałych gabinetów udało nam się dodzwonić w trakcie trzech przewidzianych prób - powiedział nam Mikołaj Woźniak z Zespołu Komunikacji Społecznej Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pracownicy NFZ, którzy dzwonią do poradni lekarzy rodzinnych zaobserwowali, że obecnie pojawia się mniej problemów z uzyskaniem połączenia niż miało to miejsce na przełomie sierpnia i września. Nie doszło jeszcze do sytuacji, w której nie mogliby dodzwonić się do kaliskich gabinetów. W ostatnim okresie nie wpłynęła też żadna skarga w tej sprawie.
- Przez cały 2020 rok wpłynęło 10 skarg na gabinety POZ w Kaliszu. Dotyczyły one 6 poradni. Na 10 skarg nie wszczęliśmy 4 spraw. Trzech ze względu na kwestie formalne lub kompetencje innych organów, a jedna została przekazana do Terenowego Wydziału Kontroli NFZ, który prowadzi w tej placówce kontrolę - dodaje Mikołaj Woźniak.
W przypadku sześciu pozostałych skarg toczyły się postępowania wyjaśniające. Jedna okazała się zasadna, dwie częściowo zasadne, a trzy skargi nie miały uzasadnienia.
- Dzielnicowi w Kaliszu. Czy znasz swojego dzielnicowego? ZDJĘCIA
- Jan Mosiński ws. mandatów: Politycy opozycji nie przeczytali ze zrozumieniem projektu
- Strefa płatnego parkowania w Kaliszu. Czy kierowcy będą mogli płacić za postój kartą?
- Orli Staw: Archiwalne zdjęcia odnalezione w sortowni śmieci. ZDJĘCIA
Ministerstwo Zdrowia oraz NFZ informują, że jeśli w trakcie kontaktu z rejestracją spotkasz się z odmową i nie zostanie Ci zaproponowany żaden termin konsultacji lub lekarz odmówi Ci konsultacji bez podania przyczyny, poproś o odmowę na piśmie. Na tej podstawie można złożyć skargę do NFZ.
Jeśli uważasz, że niewłaściwie Cię potraktowano, możesz złożyć skargę. Na lekarza, na personel, na sposób organizacji pracy przychodni – możesz poskarżyć się do dyrektora placówki, na przychodnię – do oddziału wojewódzkiego NFZ. Na postępowanie medyczne lekarza lub pielęgniarki skargę złóż do izby lekarskiej lub pielęgniarskiej.
Jeżeli żaden sposób kontaktu z przychodnią nie okaże się skuteczny lub gdy nie masz możliwości skontaktowania się z placówką medyczną inaczej niż telefonicznie, koniecznie zgłoś to do NFZ. Możesz również poinformować Rzecznika Praw Pacjenta.
W razie wątpliwości jak to zrobić, możesz skorzystać z porady konsultantów NFZ oraz Rzecznika dostępnych pod bezpłatnym numerem całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Widzisz wypadek? Coś cię zaniepokoiło? Chcesz się czymś pochwalić?
Pisz do nas na: [email protected]
lub zostaw nam wiadomość na facebooku
Obserwuj nas także na Google News
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?