Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sejmik województwa wielkopolskiego zdecydował na szkodę Kalisza?

Andrzej Kurzyński
Andrzej Kurzyński
naszemiasto.pl
Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął, mimo sprzeciwu władz Kalisza, uchwałę w sprawie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Wielkopolskiego. - Pomimo wielokrotnych uwag i wniosków zgłaszanych przez przedstawicieli Urzędu Miasta Kalisza, w planie tym zawarte są bardzo niekorzystne dla naszego miasta rozwiązania - uważa prezydent Krystian Kinastowski.

Plan województwa jest dokumentem określającym politykę przestrzenną regionu. Nie przewiduje on jednak przebiegu obwodnic Kalisza dla dróg krajowych nr 12 i 25 poza granicami administracyjnymi miasta. Jeszcze przed sesją sejmiku prezydent Kalisza wystosował apel do radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, aby wstrzymali prace nad tym dokumentem i wypracowali rozwiązania, które uwzględnią interesy Kalisza i jego mieszkańców. Chodziło o zapisy dotyczące budowy dróg i obwodnic w ciągu najbliższej dekady. Plan nie uwzględnia budowy tak zwanej obwodnicy zachodniej i północnej poza granicami Kalisza.

Rozwiązania niekorzystne dla Kalisza

Włodarz miasta liczył, że radni sejmiku nie poprą takiego rozwiązania i punkt ten zostanie zdjęty z porządku obrad. Taki wniosek zgłaszał kaliski radny Andrzej Plichta. Na nic to jednak się zdało. Głosami radnych Koalicji Obywatelskiej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego plan został przyjęty. 22 radnych było za a 11 przeciw. Jedna osoba wstrzymała się od głosu.

- Wnioski dotyczące przebiegu obwodnic Kalisza w ciągu dróg krajowych nr 12 i 25 były przekazywane władzom województwa wielkopolskiego wielokrotnie. Oficjalnymi pismami oraz podczas rozmów odbytych w Urzędzie Marszałkowskim i Urzędzie Miasta Kalisza. Nieuwzględnienie uwag i przegłosowanie przez sejmik planu, który sankcjonuje niekorzystne dla Kalisza rozwiązania to wynik niezrozumienia przez osoby odpowiedzialne za rozwój przestrzenny województwa wielkopolskiego, a szczególnie jego południowej części potrzeb rozwojowych miasta Kalisza i zaniedbania ze strony poprzednich władz miasta, które w terminie do 12 października 2018 roku nie wniosły uwag do planu - podkreśla prezydent Kinastowski.

Samorząd województwa tłumaczy

Autorzy Planu odnosząc się do zarzutów dotyczących braku odpowiednich rozstrzygnięć planistycznych w zakresie budowy obwodnic Kalisza w ciągu dróg krajowych, wskazują, że "w planie zagospodarowania przestrzennego województwa określono rozmieszczenie ustalonych inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym. Biorąc pod uwagę, że budowa dróg krajowych nie należy do zadań samorządu województwa, w planie wskazano jedynie te inwestycje, które zostały zapisane w dokumentach rządowych, w tym przede wszystkim w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023".

- Ponadto, w toku przygotowania planu województwa, prowadzone były konsultacje robocze z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, w wyniku których za najlepsze rozwiązanie przyjęto wskazywanie orientacyjnych przebiegów dróg zgodnie z aktualnymi koncepcjami i studiami dotyczącymi trasowania projektowanych ciągów komunikacyjnych. Takie założenie ma na celu określenie kierunku i rangi poszczególnych powiązań komunikacyjnych pomiędzy jednostkami osadniczymi, bez względu na rozstrzygnięcia dotyczące ostatecznych przebiegów poszczególnych inwestycji drogowych. Na marginesie wskazać należy, że aktualnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace dotyczące trasowania wybranych odcinków dróg ekspresowych S10, S11 czy właśnie drogi krajowej nr 25 na terenie Wielkopolski - czytamy w wyjaśnieniach przesłanych do mediów.

- Zagadnienie ustalenia nowego przebiegu dróg krajowych nr 12 i 25 było przedmiotem licznych konsultacji z władzami miasta Kalisza, z którymi analizowano możliwe rozwiązania, wskazując przy tym na decydujące stanowisko zarządcy drogi. Mając jednak na względzie zasadność przyszłego przeprojektowania układu komunikacyjnego w rejonie Kalisza, wymagającego współdziałania nie tylko zarządcy drogi czy władz miasta, ale przede wszystkim akceptacji ze strony gmin sąsiednich, przez których obszar miałyby być poprowadzone nowe obwodnice drogowe, w planie województwa dopuszczono korekty przebiegu projektowanych dróg, zmiany ich klasy, kategorii, lokalizacji i liczby węzłów drogowych oraz przebiegów obwodnic miejscowości wynikających z dostosowania istniejących bądź projektowanych dróg do założonego standardu - czytamy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto