Do Kalisza przyjechali reprezentanci zespołu badawczego Pracowni Novum (ASP w Warszawie) pod kierownictwem profesor Iwony Szmelter, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem, które nabyli w procesie rekonstrukcji dzieł Jana Tarasina. Kwestie ochrony i konserwacji zabytków omówili również na przykładzie prac innych artystów m.in. Aliny Szapocznikow, Tadeusza Kantora, Pawła Althamera czy Michelangelo Pistoletto.
Rekonstrukcja to kwestia niełatwa, bowiem sztuka współczesna stawia przed konserwatorami nowe zadania. Jak tłumaczy dyrektor galerii, sztuki wizualne w swojej „nieznośnej lekkości bytu” powstają dziś w procesie, który nie ma ograniczeń konceptualnych i materialnych.
- Ich tworzywem może być wszystko. Dla uchwycenia integralności dzieł, ich znaczenia i kontekstu nie wystarczająca jest już konserwacja i dokumentacja rozumiana jako zapis, ale ważna staje się także rekonstrukcja intencji autora w trakcie procesu tworzenia - wyjaśnia Joanna Dudek.
Jak dodaje, dla zachowania dorobku kultury konserwator musi więc nierzadko podążyć drogą przygody pamiętając o uregulowaniach prawnych.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?