Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie kolejowe inwestycje zapowiadane wraz budową Centralnego Portu Komunikacyjnego mają objąć także Sieradz. Co to oznacza dla pasażerów?

Redakcja
Fot. materiał organizatora
Sieradz znalazł się na mapie inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstać ma nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 9 nowe tory położone zostaną na łącznym odcinku o długości prawie 490 km, a prawie 670 km zostanie zmodernizowanych. Jedna z tras rozgałęzi się właśnie w Sieradzu. Dla pasażerów oznacza to skrócenie czasu podróży o połowę m.in. do stolicy.

Do portu, który ma być zlokalizowany w pobliżu Warszawy prowadzić ma – jak to zostało obrazowo określone – 10 szprych. Obejmująca nasz region szprycha nr 9 pozwolić ma na nowe połączenia dla łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego.
- Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/godz. przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów aż do Wrocławia. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe albo jechać dalej - do czeskiej Pragi – przedstawia biuro prasowe CPK. - Jeśli w Sieradzu pojedziemy odnogą do Kalisza, tory poprowadzą nas do stolicy Wielkopolski - Poznania. Stamtąd dwa razy szybciej niż dzisiaj – z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min - dojedziemy pociągiem do Szczecina. Z Poznania w nieco ponad 1,5 godziny dotrzemy także do Gorzowa Wielkopolskiego albo do Słubic, skąd pociągi pojadą do Berlina. Szprychą nr 9 przez Kalisz dojedziemy również do Leszna i dalej aż do Zielonej Góry.
– Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkę do czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina – _wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie w ramach szprychy nr 9 140 km nowych linii na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
_– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób transporcie drogowym –
mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
Jak informuje CPK, każda z 10 kolejowych „szprych” składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło już do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK, a 29 kwietnia tego roku Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Jak wylicza CPK, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. - Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sieradz.naszemiasto.pl Nasze Miasto