Wraki aut szpecą miasto, blokują miejsca parkingowe, a dodatkowo stanowią zagrożenie dla mieszkańców i środowiska naturalnego. Wysłużony samochód powinien zostać wyrejestrowany i poddany recyklingowi. Jednak dla niektórych osób łatwiejszym rozwiązaniem jest porzucenie niepotrzebnego auta.
- Straż Miejska prowadzi działania mające na celu usuwanie samochodów, które zagrażają bezpieczeństwu lub płynności ruchu. Zazwyczaj usuwane były stare, nieużywane pojazdy, pozostawione na poboczu drogi czy parkingach. Pojazdy te nie tylko szpecą, ale również zajmują tak cenne i wszędzie poszukiwane miejsca parkingowe, a co ważniejsze, często są pootwierane i stanowią zagrożenie dla ludzi oraz środowiska – mówi insp. Agata Dybioch ze Straży Miejskiej Kalisza.
Łącznie w ciągu ostatnich 2 lat przyjęto 160 zgłoszeń na temat porzuconych aut, z czego usunięto 26 pojazdów.
Nie każdy wrak może zostań usunięty
- Nie każdy „wrak”, który znajduje się w przestrzeni miejskiej, może zostać usunięty. Kwestię ściśle regulują przepisy, a straż miejska nie ma tutaj dowolności – dodaje Agata Dybioch i przypomina, że zgodnie z art. 50a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym auto może zostać usunięte z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza z dróg publicznych oraz wewnętrznych położonych w strefie zamieszkania albo w strefie ruchu. Pojazdy znajdujące się poza tymi miejscami nie mogą być odholowane, chyba że auto stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa osób.
Istotnym zapisem wymienionej ustawy jest art. 1 ust. 1 pkt 1, który określa zakres jej obowiązywania. Wynika z niego, że przepisy zawarte w ustawie stosuje się na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. W związku z tym w innych miejscach, takich jak drogi wewnętrzne, tereny spółdzielcze lub prywatne oraz inne miejsca niebędące drogami publicznymi, artykuł 50a nie może być zastosowany, o ile pozostawiony w takim miejscu pojazd nie zagraża bezpieczeństwu osób.
- Wiele do zrobienia w tym zakresie mają zarządcy lub właściciele dróg wewnętrznych, które nie mają żadnej organizacji ruchu. Dopiero objęcie drogi wewnętrznej strefą zamieszkania lub strefą ruchu pozwala strażnikom na zastosowanie ww. art. 50a, jednak utworzenie organizacji ruchu na drogach wewnętrznych to zadanie administratorów tych dróg – podkreśla funkcjonariuszka Straży Miejskiej Kalisza.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?