Mało kto produkuje okręty, dlatego zamówień „Cegielski” musi szukać w innych branżach Mało kto produkuje okręty, dlatego zamówień „Cegielski” musi szukać w innych branżach

Mało kto produkuje okręty, dlatego zamówień „Cegielski” musi szukać w innych branżach (© Sławomir Seidler)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Gdy poznańskie MPK ogłosiło przetarg na zakup 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów, firma Solaris Bus&Coach zaproponowała współpracę spółce H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Przedstawiciele tej drugiej zdecydowali jednak, że sami wystartują w przetargu, proponując swoją „Pumę”. Ich oferta nie została jednak nawet dopuszczona do przetargu. Teraz, gdy Solaris jest coraz bliżej podpisania umowy z poznańskim przewoźnikiem, FPS nie jest już tak samodzielna. A jej władze deklarują coś zupełnie innego.

– Nowy prezes Fabryki Pojazdów Szynowych ma za zadanie pozyskać jak najwięcej zamówień, tak aby złagodzić restrukturyzację w całej grupie – mówi Jarosław Lazurko, prezes Cegielskiego.

Pomysłem na zwiększenie produkcji w FPS ma być wykonywanie choć części prac dla Solarisa. Firma zamierza otworzyć w Wielkopolsce dodatkową fabrykę, w której mogłyby powstawać Tramino, czyli tramwaje Solarisa.

– Obecnie potrzebujemy wszelkich zamówień i jakiekolwiek animozje poprzednich zarządów dawno schowaliśmy. Mam nadzieję, że uda się zdobyć zlecenie z Solarisa – przekonuje prezes Lazurko.

Z nieoficjalnych wypowiedzi osób związanych z „Cegielskim” wynika, że pierwsze rozmowy z firmą Krzysztofa Olszewskiego były już prowadzone. Jednak jeszcze żadnych konkretnych decyzji nie podjęto.

„Cegielski” nie ma innego wyjścia, jak szukać nowych zamówień we wszelkich możliwych branżach, bo jak na razie nie może liczyć na większe kontrakty na silniki okrętowe. Niedawno jedyny klient, który dotąd chciał silnik z „Ceglorza” także wycofał się z zamówienia.

– Przemysł stoczniowy w skali światowej skurczył się o 25 miliardów złotych. Właściwie nikt obecnie, poza kilkoma krajami, nie produkuje statków – mówił wczoraj podczas obrad Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki. Według niego jeżeli nawet rząd zdoła pozyskać zamówienia w Azji, to ich realizacja przypadnie najwcześniej w 2011 roku.

Nie wiadomo także, czy i kiedy mogłyby wpłynąć zamówienia na remont i produkcję nowych wagonów od PKP Cargo. Właśnie z braku zamówień od tego przedsiębiorstwa pracę ma stracić około 200 osób w ostrowskim EKK Wagon.

Co o deklaracji „Cegielskiego” myślą przedstawiciele Solarisa? Krzysztof Olszewski, przewodniczący rady nadzorczej, przestrzega, że najpierw musi zostać podpisana umowa z MPK (na razie uniemożliwiają to protesty PESY, która również walczyła o kontrakt).
– Jeśli otrzymamy oficjalną propozycję współpracy od FPS, na pewno ją rozważymy – zapewnia Olszewski.

Wiadomości Poznań, Wydarzenia Poznań

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!