Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

51 Kaliskie Spotkania Teatralne. Repertuar dzień po dniu

RED
7 maja rozpocznie się 51 edycja Kaliskich Spotkań Teatralnych, które trwać będą przez tydzień do 14 maja. Poniżej podajemy pełny repertuar imprezy.

Sobota 7 maja, godz. 19:00 - Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego, Kalisz, Peter Turrini, MÓJ NESTROY

przekład Małgorzata Leyko, reżyseria Rudolf Zioło, scenografia, kostiumy Andrzej Witkowski, muzyka Piotr Dziubek, światła i projekcje Agnieszka Kot, ruch sceniczny Maćko Prusak, asystent scenografa Joanna Walisiak-Jankowska

obsada:
w roli tytułowej Tomasz Kot
oraz
Izabela Beń, Agnieszka Dulęba-Kasza, Małgorzata Kałędkiewicz, Kama Kowalewska, Izabella Piątkowska, Zbigniew Antoniewicz, Michał Grzybowski, Jacek Jackowicz, Wojciech Masacz, Szymon Mysłakowski, Dariusz Sosiński, Adam Szymański, Marcin Trzęsowski, Michał Wierzbicki, Lech Wierzbowski

Prapremiera – 7 maja 2011
120 min / Duża Scena

Sztuki Petera Turriniego obecne są na polskich scenach od roku 1990, a wystawiony w Kaliszu Mój Nestroy jest dziewiątym, granym u nas, dramatem tego autora. Pierwowzorem bohatera jest historyczna postać Johanna Nepomuka Nestroya (1801-1862), jednego z najważniejszych dziewiętnastowiecznych twórców komedii, granych z powodzeniem w teatrach wiedeńskich, a także odnoszących sukcesy na polskich scenach. Nestroy ze sztuki Turriniego ma poczucie wewnętrznej nieprzystawalności do powszechnych wyobrażeń o nim i buntuje się przeciwko nakładanej mu masce komika i błazna. Ale dramat ten jest zarazem dyskursem o naturze teatru, a świat widowisk jawi się tu jako machina podporządkowująca sobie osobowość artystów i narzucająca im oczekiwania publiczności. Podczas 51. Kaliskich Spotkań Teatralnych odbędzie się polska prapremiera sztuki Turriniego.

Niedziela 8 maja godz. 17:00 - neTTheatre / Grupa Coincidenta, Lublin, TURANDOT

scenariusz i reżyseria Paweł Passini, wizualizacje Maria Porzyc, muzyka Paweł Passini, realizacja światła Marcin Kabat Kowalczuk

obsada:
Dagmara Sowa, Katarzyna Tadeusz, Iga Załęczna, Paweł Chomczyk, Mariusz Laskowski, uczniowie z Zespołu Szkół nr 3 w Lublinie

Premiera – 16 października 2009
70 min / Scena Kameralna

Ostatnia, niedokończona opera Giaccomo Pucciniego to historia chińskiej księżniczki Turandot zadającej zagadki i uśmiercającej zalotników, którzy nie potrafią ich rozwiązać. W sztuce Passiniego pod postacią ekscentrycznego księcia Kalafa do jej królestwa trafia sam Puccini – okrzyknięty w Nowym Jorku najsławniejszym człowiekiem na świecie, właściciel 17 samochodów i kilkuset milionów dolarów, umierający jednak na raka krtani. Przez lata wlecze za sobą wizję służącej Dorii Manfredi, która otruła się w wyniku posądzenia o romans z Maestrem. Jej ciało poddane sekcji zdołało jeszcze poświadczyć, że Doria była dziewicą. Od tej pory prostytutki, gejsze i niewolnice z nieznośnie wzruszającym śpiewem na ustach skwapliwie uśmiercają się w operach Mistrza. Dlatego oprócz zimnej księżniczki Turandot na scenie pojawia się niewolnica Liu, oczywiście po to, żeby odebrać sobie życie. I oczywiście po to także, by zaśpiewać. Na jej przedśmiertnej arii Puccini zatrzymuje się. Już nigdy nic więcej nie napisze. Obudzi się w Chinach, gdzie nie słychać jego muzyki, a językiem urzędowym jest język migowy. W królestwie Turandot okrucieństwo i czas liczy się inaczej. W krzyku torturowanych księżniczka i Puccini szukają formuły miłosnego akordu. [nettheatre.pl]

Niedziela 8 maja, godz. 19:00 - Teatr na Woli im. Tadeusza Łominickiego, Warszawa, Tadeusz Słobodzianek, NASZA KLASA

reżyseria Ondrej Spišák, II reżyser  Aldona Figura, oprawa muzyczna  Bartłomiej Woźniak, scenografia  František Liptak, kostiumy  Jan Kozikowski, choreografia  Anna Iberszer
 
obsada:
Magdalena Czerwińska / Monika Fronczek, Izabela Dąbrowska, Dorota Landowska / Anna Gryszkówna / Julia Wyszyńska, Robert T. Majewski, Maciej Skuratowicz / Michał Czernecki, Przemysław Sadowski / Mariusz Drężek, Karol Wróblewski, Marcin Sztabiński, Leszek Lichota, Paweł Pabisiak

Premiera – 16 października 2010
165 min (przerwa) / Duża Scena

Niezwykła historia uczniów z jednej klasy. Razem uczą się, bawią, chuliganią, wchodzą w dorosłość. Marzą, żeby zostać lotnikiem, lekarzem, gwiazdą filmową. Czytają Trylogię Sienkiewicza. Chodzą na filmy z Chaplinem. Słuchają jazzu. Dlaczego chłopak, który wyciął serce z papieru i napisał miłosny wiersz, kilka lat później związał koleżance ręce sznurkiem i zagroził, że zastrzeli, jeśli będzie próbowała uciekać? Co się wydarzyło, że narodowość, religia i ideologia okazały się ważniejsze niż przyjaźń? Kiedy w koledze ze szkolnej ławki zobaczono Obcego? Co sie stało z tamtą klasą?
Opowieść o dwudziestowiecznej Polsce inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Nasza klasa Tadeusza Słobodzianka to pierwszy polski dramat uhonorowany Literacką Nagrodą „Nike”. [teatrnawoli.pl]

Poniedziałek 9 maja, godz. 19:00 - Teatr Współczesny, Warszawa, Daniel Colas, SKARPETKI, OPUS 124

przekład Bogusława Frosztęga, reżyseria Maciej Englert, scenografia Marcin Stajewski, kostiumy Anna Englert, opracowanie muzyczne Jerzy Satanowski, konsultacja ruchu scenicznego Jan Pęczek

obsada:
Piotr Fronczewski (gościnnie), Wojciech Pszoniak

Premiera – 11 września 2010
150 min (przerwa) / Duża Scena

Dwaj aktorzy o różnych rodowodach scenicznych i silnych osobowościach mają już za sobą chwile sławy. Podejmują próbę powrotu na scenę. Przygotowują spektakl słowno-muzyczny według scenariusza napisanego przez jednego z nich – co z racji skrajnie różnych charakterów i doświadczeń życiowych bohaterów nie może się odbyć bez zgrzytów i zabawnych konfliktów. Skarpetki, opus 124 to partytura na świetne role. [wspolczesny.pl]

Wtorek 10 maja, godz 17:00 - Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Witold Gombrowicz, TRANS-ATLANTYK

adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne  Jarosław Tumidajski, scenografia  Mirek Kaczmarek, choreografia  Anka Jankowska, dramaturg  Aneta Cardet
obsada:
Krzysztof Boczkowski, Tomasz Cymerman, Jakub Kamieński (gościnnie), Maciej Kowalik (gościnnie), Zdzisław Kuźniar, Dariusz Maj, Marcin Misiura (gościnnie), Tomasz Orpiński, Michał Szwed, Maciej Tomaszewski, Bartosz Woźny (gościnnie), Krzysztof Zych

Premiera – 6 listopada 2010
105 min / Duża Scena

Trans-Atlantyk to powieść wydana w 1953 roku, której bohaterem jest niejaki Gombrowicz, pisarz. To awanturnicza intryga zawiązana w środowisku polskiej emigracji wojennej w Argentynie. Tekst wymierzony jest w anachronizmy narodowe, jest bluźnierstwem wobec sacrum, któremu na imię Polska, a przede wszystkim – manifestacją indywidualizmu i wyrazem niezgody autora na sztuczną, fałszywą rzeczywistość. „Bronię Polaków przed Polską" – deklaruje Witold Gombrowicz w przedmowie do dzieła. Spektakl Tumidajskiego podejmuje ten temat na nowo. Scena jest w nim makietą współczesnej Polski, a postać głównego bohatera – obiektem politycznych, społecznych i kulturowych manipulacji. Widz staje się świadkiem patriotycznego terroryzmu, nadużywania rytuałów i symboli, co wywoływać ma w nim poczucie przesytu, niezgodę, może nawet bunt. Trans-Atlantyk w reżyserii Tumidajskiego to opowieść o współczesnej Polsce zniewolonej ideologią i tradycją. [wteatrw.pl]

Wtorek, 10 maja, godz. 19:00 - Teatr Współczesny, Szczecin, Antonina Grzegorzewska, MIGRENA

reżyseria Anna Augustynowicz, muzyka Jacek Wierzchowski, scenografia Marek Braun, kostiumy Wanda Kowalska, reżyseria światła Krzysztof Sendke

obsada:
Barbara Biel, Maria Dąbrowska, Anna Januszewska, Małgorzata Klara, Joanna Matuszak, Anna Moskal (gościnnie), Magdalena Myszkiewicz, Ewa Sobiech, Adam Kuzycz-Berezowski, Michał Lewandowski, Grzegorz Młudzik, Wiesław Orłowski

Prapremiera – 13 lutego 2010
105 min / Duża Scena

Migrena to spektakl o kobietach i o macierzyństwie. Dramat inspirowany jest opowiadaniem norweskiej noblistki Sigrid Undset, a napisany został przez Antoninę Grzegorzewską z myślą o reżyser Annie Augustynowicz. Mocny język i wyraziste obrazy spektaklu towarzyszą fabule pełnej emocji, miłości, okrucieństwa, instynktu, nieokiełznanego pożądania i kobiecej bezradności wobec męskiego świata. Funny porzuca swoje dziecko, a po jakimś czasie upomina się o nie. Nie jest ona jednak przykładną matką. Co stanie się z dzieckiem i obiema rodzinami?
Spektakl uznany został przez tygodnik „Przekrój” za jedno z 6 najlepszych przedstawień 2010 roku w Polsce. [wspolczesny.szczecin.pl]

Środa 11 maja, godz. 17:00 - Teatr IMKA, Warszawa, Hanoch Levin, SPRZEDAWCY GUMEK

scenariusz i reżyseria  Artur Tyszkiewicz, muzyka  Jacek Grudzień, scenografia i kostiumy  Jan Kozikowski

obsada:
Aleksandra Popławska, Janusz Chabior, Łukasz Simlat

Prapremiera polska – 25 czerwca 2010
130 min / Scena Kameralna

Sprzedawcy gumek to trójka bohaterów. Kobieta i dwóch mężczyzn. Zupełnie różni, ale w tym samym punkcie swojego życia. Zrozumieli, że życie przecieka im między palcami i rozpaczliwie próbują jeszcze zawalczyć o miłość. (…) Żadne z nich nie doświadczyło prawdziwej miłości. Trawi ich samotność, a w miarę nabywania życiowych doświadczeń coraz trudniej im zbliżyć się do innych. Nie potrafią bezinteresownie i całkowicie oddać się w imię miłości. Chcą budować relacje, ale relacje kupieckie. Negocjują uczucia. Handlują emocjami. (…) A jednocześnie rozpaczliwie rzucają się na siebie w nadziei, że tym razem się uda.
Sprzedawcy gumek to sztuka z nurtu teatru Becketta, Ionesco i Gombrowicza. To również spektakl muzyczny. Ale piosenki nie spełniają funkcji ozdobnych przerywników. Pojawiają się, gdy emocje na scenie sięgają tak wysokiego poziomu, że można je już tylko wyśpiewać. Gdy sam dialog już nie wystarcza. Są silniejszą, bardziej dobitną formą ekspresji. Dlatego muzyka w spektaklu powstaje na żywo i tworzona jest przez aktorów, którzy sami grają na instrumentach. [teatr-imka.pl]

Środa 11 maja, godz. 20:00 - Fundacja Artystyczna im. Kaliny Jędrusik „Kalinowe serce”, Warszawa, ŚPIEWAJĄC JAZZ

scenariusz i reżyseria Zbigniew Dzięgiel, scenografia Ewa Łaniecka, projekcje Agnieszka Tazbir-Henrych

występują
Carmen Moreno
Anna Serafińska
Maciej Zakościelny

Premiera – luty 2008
90 min / Duża Scena

Koncert promujący płytę Carmen Moreno na Jazz Jamboree 2010

Carmen Moreno – polska swingowa królowa lat 50. i 60. – wystąpi z koncertem promującym jej pierwszą płytę CD. Na scenie zaśpiewa ze swoją wnuczką Anną Serafińską i znanym aktorem Maciejem Zakościelnym – prezentując I edycję projektu „Śpiewając jazz”.
Pomysłodawcą i reżyserem cyklu widowisk muzycznych „Śpiewając jazz” jest Zbigniew Dzięgiel, który też zainicjował wydanie pierwszej płyty CD Carmen Moreno.
Producentem koncertów cyklu „Śpiewając jazz”, jak i płyty CD Carmen Moreno, jest Fundacja Artystyczna im. Kaliny Jędrusik „Kalinowe serce”. [materiał nadesłany organizatorom KST]

Czwartek 12 maja, godz. 11:00 i 13:30 - Wrocławski Teatr Lalek, Jan Brzechwa, Janina Gilowa, NAJPIĘKNIEJSZE BAJKI ŚWIATA

reżyseria Michał Derlatka, scenografia Maria Balcerek, opracowanie muzyczne (na podst. M. Janicza) Zbigniew Karnecki

obsada:
Anna Bajer, Barbara Pielka, Irmina Annusewicz, Jolanta Góralczyk

Premiera – 28 marca 2009
100 min / Scena Kameralna (przedstawienie poza konkursem)

Znane i kochane przez wszystkich baśnie w nowej, pełnej dowcipu, energii i muzyki aranżacji! Twórcy przedstawienia zainspirowali się najpiękniejszymi słuchowiskami dla dzieci powstałymi w latach 60. ubiegłego wieku. Ich autorzy – J. Brzechwa i J. Gilowa w oparciu o klasykę europejskiej baśni stworzyli miniaturowe, iskrzące się przepiękną polszczyzną opowiastki. Tak powstały kanon bajki dziecięcej towarzyszył całym pokoleniom – dziadkom i rodzicom naszych dzisiejszych widzów.
W interpretacji artystów Wrocławskiego Teatru Lalek bajki stały się kanwą niezwykle pięknego wizualnie widowiska – wspaniałe lalki, zaskakująca i spektakularna scenografia to projekt wybitnej polskiej scenografki – Marii Balcerek.
Dramaturgia spektaklu opiera się na interakcji z dziećmi, które współtworzą akcję – chrapią wraz z królestwem uśpionej królewny, muszą obudzić ją za pomocą „zajączków” puszczanych lusterkami, zaś Kot w Butach poprosi je o pomoc w budowaniu pałacu… [materiał nadesłany organizatorom KST]

Piątek 13 maja, godz. 19:00 - Teatr Polski, Wrocław, Bożena Keff, UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE

reżyseria, opracowanie tekstu, opracowanie muzyczne Jan Klata, scenografia, reżyseria światła Justyna Łagowska, kostiumy Justyna Łagowska i Mateusz Stępniak, choreografia Maćko Prusak, fonosfera Magdalena Śniadecka

obsada:
Paulina Chapko, Dominika Figurska, Anna Ilczuk, Kinga Preis, Halina Rasiakówna, Wojciech Ziemiański

Premiera – 6 stycznia 2011
90 min / Duża Scena

Adaptacja nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2009 książki dotyczącej ideału i konkretu, ideałów matki i córki oraz ich praktycznych realizacji, ideału ofiarnictwa oraz przetrwania, ukrytej bezwzględności tych, którzy byli ofiarami i przetrwali, a wreszcie konceptu przekraczającego zwykłą państwowość, czyli ideału ojczyzny, na którą, jak uczą tego dziewiętnastowieczne nacjonalizmy, składają się ziemia i krew. Utwór stawiający w narracyjnym centrum nie przedstawiciela bądź przedstawicielkę pokolenia, które przeżyło Holocaust, lecz ich już dorosłe dziecko.
Utwór o Matce i Ojczyźnie przekracza granice formalne. Keff zestawia ze sobą gatunki, style, fragmenty poetyckie przeplata dialogowymi, wprowadza chór jak z antycznej tragedii, język potoczny miesza z literackim, cytuje, zapożycza. Tekst ma cechy opery, oratorium, poematu, nowoczesnego tekstu dla sceny. Gatunkowy kolaż jest celowy i precyzyjny. Trudność określenia formy, jej płynność jest odzwierciedleniem poszukiwań córki, która także nie jest ukonstytuowana, walczy o siebie albo raczej ciągle siebie przegrywa. Rozwiązując ten tekst-żywioł, nieuchronnie dochodzimy do pytania: kto w Utworze... jest matką, a kto córką?
[fragment zprogramu przedstawienia] [teatrpolski.wroc.pl]

Sobota 14 maja, godz. 17:00 - Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego, Kalisz, Tennessee Williams, SZKLANA MENAŻERIA

przekład i dramaturgia Jakub Roszkowski, reżyseria i opracowanie muzyczne Jacek Jabrzyk, scenografia i kostiumy Justyna Elminowska, ruch sceniczny Maćko Prusak, reżyseria światła Mateusz Wajda

obsada:
Katarzyna Kilar, Bożena Remelska, Remigiusz Jankowski, Szymon Mysłakowski

Premiera – 29 stycznia 2011
105 min / Scena Kameralna

Szklana menażeria to pierwsza sztuka Tennessee Williamsa, która przyniosła mu sukces. Tytułowa kolekcja szklanych figurek gromadzona przez Laurę, uciekającą od rzeczywistości dziewczynę, to metafora kruchości życia jej niepełnej rodziny, zamkniętej w kręgu wspomnień i iluzji. Williams wykorzystał w tym studium psychologicznym okruchy własnej biografii, szukając ucieczki przed frustracją, tęsknotą za realnym życiem, rezygnacją. Twórcy kaliskiego przedstawienia, Jabrzyk i Roszkowski, relacjonują zdarzenia z perspektywy Toma, w którego wspomnieniach prawda miesza się z fikcją, a na domową codzienność nakładają się historie hollywoodzkich superbohaterów.

Sobota 14 maja, godz. 20:00 - Uroczyste zakończenie 51. Kaliskich Spotkań Teatralnych

Sobota 14 maja, godz. 20:30 - SATANORIUM, Koncert piosenek Jerzego Satanowskiego

Występują:
Jerzy Satanowski, Andrzej Poniedzielski, Piotr Machalica, Krystyna Tkacz, Marian Opania, Zbigniew Zamachowski, Mirosław Czyżykiewicz, Mariusz Kiljan, Justyna Szafran, Anna Sroka, Dorota Osińska, Magdalena Piotrowska, Joanna Lewandowska, Sekstet muzyczny

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto