Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa tramwajowa na Rakowieckiej w przygotowaniu. Kiedy początek prac? Tory wrócą tu po ponad 50 latach

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Szymon Starnawski
Brakujący odcinek torów na ul. Rakowieckiej łączący ul. Puławską z Al. Niepodległości powstanie w ciągu nieco ponad roku. Wykonawca zaczyna już przygotowania do wejścia na teren budowy, a tramwajarze zapowiadają zmiany w organizacji ruchu. Z kolei na początku maja ruszą przejazdy testowe na Goworka, Spacerowej i Gagarina.

Spis treści

Tramwaj na Rakowieckiej

Trasa łącząca obecnie istniejące tory w Al. Niepodległości i ul. Puławskiej będzie mieć około 900 m. Zbuduje ją konsorcjum firm Balzola i Lantania za ok. 50 milionów złotych. Przebudowany zostanie też kawałek istniejącej trasy w stronę ul. Boboli, dokładnie do ul. Opoczyńskiej. - Mamy za sobą już pierwsze prace potrzebne do tego, żeby zacząć pierwsze roboty w terenie. Wykonawca przeprowadził inwentaryzację zieleni i podziemnej infrastruktury. Jest gotowa i uzgodniona czasowa organizacja ruchu na pierwsze roboty, które powinny się zacząć na przełomie maja i kwietnia - mówi mi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

W pierwszej kolejności będzie to uporządkowanie zieleni, przesadzenia drzew. W dalszej kolejności - usuwanie kolizji infrastruktury podziemnej. - Będzie się to wiązało z punktowym zajęciem jezdni - dodaje Dutkiewicz. W czasie budowy należy spodziewać się nie tylko utrudnień drogowych na Rakowieckiej, ale też ograniczeń w ruchu tramwajowym. Przy połączeniu z Puławską będzie to raczej krótki moment podłączania torów i zwrotnic - cały węzeł jest tam zbudowany bowiem przy okazji budowy trasy na Wilanów.

Kolejne utrudnienia na Mokotowie

A przy Al. Niepodległości? - Trzeba się liczyć z tym, że przez rok ruch będzie się odbywać naprzemiennie po jednej bądź drugiej jezdni al. Niepodległości - mówił portalowi transport-publiczny.pl prezes Tramwajów Warszawskich, Wojciech Bartelski. Konieczne będzie rozkopanie całego skrzyżowania, tory zostaną tam wymienione, a pod spodem jest korpus stacji metra Pole Mokotowskie. Szczegóły prawdopodobnie poznamy w pobliżu wakacji, kiedy zaczną się pierwsze poważniejsze prace, a co za tym idzie utrudnienia.

Coraz bliżej zakończenia fragmentu inwestycji, a co za tym idzie części utrudnień, jest natomiast na ul. Goworka i ul. Spacerowej.- W miniony weekend tramwajarze podłączyli sieć trakcyjną i zasilanie zwrotnic, które umożliwią skręcanie tramwajom na węźle u zbiegu Puławskiej i Goworka. W kolejnych dniach zostaną przeprowadzone pierwsze testowe wjazdy techniczne na tory w kierunku Spacerowej - poinformował ratusz. Jak mówi mi rzecznik Tramwajów Warszawskich, może to nastąpić w nocy w piątku na sobotę.

Jazdy testowe na Spacerowej i Gagarina po majówce

Wykonawca całej trasy na Wilanów podtrzymuje deklaracje, że do końca kwietnia uda się zakończyć prace na ul. Goworka i Spacerowej tak, żeby możliwe były po majówce pierwsze jazdy testowe. - Obecnie rzucono bardzo duże siły robocze na ten odcinek. Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o wspomniane deklaracje. Po przekazaniu nam gotowej infrastruktury będziemy potrzebować kilku dni, żeby rozpocząć testy - mówi Dutkiewicz.

Przypomnijmy, że zarówno na Wilanów jak i Rakowiecką tramwaje już jeździły. Na ul. Rakowieckiej trasę zlikwidowano już w 1967 roku, z kolei na Wilanów jeździły nieco inną trasą niż dzisiaj, a trwało to do 1973 roku. Więcej o historii tej trasy przeczytacie w artykule poniżej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto