Zamieszanie wokół wariantu obwodnicy Kalisza opóźni jej budowę?

Bartłomiej Hypki
Bartłomiej Hypki
Zamieszanie wokół wariantu obwodnicy Kalisza opóźni jej budowę? Kiedy doczekamy się budowy drogi?
Zamieszanie wokół wariantu obwodnicy Kalisza opóźni jej budowę? Kiedy doczekamy się budowy drogi? Bartłomiej Hypki
Decyzja w sprawie obwodnicy Kalisza już miała zapaść. Wybrany do dalszych prac miał być wariant 6 a 5 jako alternatywny. Jednak w oficjalnym protokole to wariant 5 jest wiodący. Optuje za nim prezydent Kinastowski. Burmistrz Walczak chce jednak, aby zrealizowany został wariant 6, zaproponowany przez niego.

Zdaniem prezydenta Krystiana Kinastowskiego wariant 5 przebiegu obwodnicy Kalisza jest najbardziej optymalny, nie tylko dla naszego miasta, ale także dla Nowych Skalmierzyc i całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej.

- Mnie upór burmistrza Walczaka i forsowanie jego wariantu dziwi, bo w mojej ocenie nie jest on korzystny również dla mieszkańców Nowych Skalmierzyc. Tam protestuje, według mojego rozeznania, 15 osób bezpośrednio zainteresowanych przebiegiem obwodnicy. Trudno, żeby 15 osób decydowało o przebiegu drogi dla stutysięcznego miasta. My tu mamy realne problemy - miasto się korkuje, dusimy się od smogu, a TIR-y rozjeżdżają nam drogi i nie nadążamy ich remontować - mówi Krystian Kinastowski.

Uważa też, że wariant 6 proponowany przez burmistrza wydłużył całą procedurę o co najmniej dwa lata. Podkreślił też, że budżetu miasta nie stać na wydatek 50 milionów złotych na partycypację w kosztach tej inwestycji, co jest konieczne w przypadku wyboru wariantu 6. Przekonuje też, że wariant 5 jest najkorzystniejszy, bo przebiega daleko od zabudowań i powoduje najmniej wyburzeń.

Ze stanowiskiem prezydenta Kinastowskiego nie zgadza się Jerzy Łukasz Walczak.

- Samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce nigdy nie blokował tej inwestycji. Nam zależy na tym, żeby obwodnica służyła mieszkańcom, była po prostu dla nas wszystkich. To właśnie to poparcie społeczne jest w tym przypadku najważniejsze. W ramach procedur GDDKiA to mieszkańcy zadecydowali, który wariant jest dla nas najlepszy i najwłaściwszy. Protokół, jak to wskazują przepisy, powinien zawierać pełny opis spotkania wraz z wnioskami a wnioski były takie, że do dalszych prac skierowany zostanie wariant społeczny, czyli ten zaproponowany przeze mnie - wyjaśnia burmistrz Nowych Skalmierzyc.

Argumentuje, że wariant 5 jest najgorszym, jaki ktoś mógł powstać dla jego gminy. Przecina on bowiem działki pod ostrym kątem, też ma spowodować, że zniszczona zostanie infrastruktura, a działki nie będą się nadawały pod uprawy.

Parlamentarzyści również podzieleni

Poseł Jan Mosiński z PiS przyznaje, że od samego początku popierał wariant 5.

- Główną rolą obwodnic jest wyprowadzenie ruchu poza granice miasta. Niestety wariant nr 6 łamał tę podstawową zasadę - uważa parlamentarzysta i dodaje, że wariant nr 5 jest tańszy o ponad 20 mln zł.

Tymczasem poseł Mariusz Witczak oraz senator Janusz Pęcherz skierowali pismo do Ministra Infrastruktury z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy, załączając w nim apel burmistrza Walczaka.

- Już niezależnie od tego ile byłoby różnych spotkań, to mamy przecież jakiś ciąg i logikę decyzyjną. Skoro takie jest, a nie inne przeświadczenie Ministerstwa i taka jest, a nie inna wiedza samorządowców, no to mamy do czynienia z jakąś grubą manipulacją. Jeśli te wszystkie kwestie się potwierdzą, tak jak to widzimy i rozumiemy, to mamy do czynienia z załatwieniem sprawy "pod stołem" - mówi Mariusz Witczak, poseł Koalicji Obywatelskiej.

Karolina Pawliczak z Lewicy obawia się natomiast, że zamieszanie może wpłynąć na kolejne opóźnienie prac nad obwodnicą.

Co mówi GDDKiA?

Rzecznik prasowy GDDKiA Alina Cieślak tłumaczy, że w trakcie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz spotkań z mieszkańcami i w trakcie posiedzeń Zespołu oraz Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) omawianych było kilka wariantów przebiegu obwodnicy Kalisza.

- Posiedzenie KOPI jest jednym z elementów dyskusji i wymiany argumentów, która ostatecznie prowadzi do wskazania przez inwestora wariantu preferowanego - wyjaśnia. - Wariantem optymalnym w ramach analizy wielokryterialnej okazał się wariant 5, co znalazło odzwierciedlenie w protokole z posiedzenia KOPI. Ostateczny przebieg obwodnicy Kalisza zostanie zatwierdzony jednak w decyzji środowiskowej, którą wyda Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Podkreśla, że jako preferowany, zgodnie z protokołem z posiedzenia KOPI, wskazany zostanie wariant 5. Wariant 6 również będzie rozpatrywany, ale jako wariant alternatywny.

Zobacz także:

Studniówka V LO w Kaliszu. Zobacz, jak wspaniale bawił się "Sobieski"

Studniówka V LO w Kaliszu. Zobacz, jak wspaniale bawił się "...

Dzień Pizzy. Z tej pysznej okazji prezentujemy najlepsze pizzerie w Kaliszu. Zgadzacie się z rankingiem? Kliknij w zdjęcie i przejdź do galerii

Dzień Pizzy. Z tej pysznej okazji prezentujemy najlepsze piz...

Gala Przeglądu Piosenki i Poezji Patriotycznej w Kaliszu. ZDJĘCIA


Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Bilans polskiej akcji poszukiwawczo-ratowniczej w Turcji.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie