Kaliskie Spotkania Teatralne to najstarszy festiwal teatralny w Polsce i jedyny, który w centrum uwagi stawia aktorów. Każdy dzień 63. KST ma swoją nazwę - klamrę łączącą prezentowane spektakle. Do tej pory były to: "Magnetyczni mężczyźni", "Maski", "Pany i chamy" oraz "Wieszcze wiecznie żywi".
Co na to Mickiewicz?
Wśród zaprezentowanych spektakli warto zwrócić uwagę na niezwykle intensywne, wymagające zarówno od widza, jak i aktorów, "Gusła" z Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze, opartego na "Dziadach". Takiego Mickiewicza nie widuje się często. Niesamowite kostiumy Adama Łuckiego, wyjątkowe światło i muzyka na żywo oraz imponujący aktorski wysiłek, które nie pozostawiają widza obojętnym.
Za reżyserię tego widowiska odpowiada Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśni Kozła we Wrocławiu. A zaczęło się od prezentacji w lubuskich wioskach. Spektakl w obecnej formie narodził się później.
- Grzegorz powiedział, że potrzebuje wariatów. Wybraliśmy ekipę ludzi oddanych, którzy o nic więcej nie pytali - wspomina Robert Czechowski, dyrektor Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze, a także były dyrektor Bogusławskiego. - Graliśmy w kościółkach, pod lasami, przy stodołach, w remizach. To było przepiekne, bo wróciliśmy do źródeł.
Halka, która nie chce umierać
Co by było, gdyby Halka przemówiła? Gdyby pozwoliła sobie na kobiecą, słuszną wściekłość? Autorki spektaklu "Halka" - reżyserka Anna Smolar i dramaturżka Natalia Fiedorczuk - mierzą się z przeformułowaniem treści i opracowaniem nowej formy klasycznego dzieła. Halka opowiedziana na nowo. Spektakl zespołu z Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie sprawia, że ręce same składają się do oklasków. Trudno tutaj znaleźć wyraźnie słabą rolę.
- To miły powrót do Kalisza - mówi aktor Łukasz Stawarczyk, odtwórca roli Jontka. - Festiwal jest wyjątkowy, to święto dla aktora, wszystko jest na nim sfokusowane. Nie ma takich rzeczy w Polsce.
Trudne życie artysty
Burzliwe relacje między sztuką i polityką, między osobistymi ambicjami a odpowiedzialnością moralną. Choć akcja sztuki "Sceny z egzekucji" dzieje się w XVI-wiecznej Republice Weneckiej, dramat jest bardzo aktualny. Doża zleca malarce Galactii namalowanie obrazu uwieczniającego zwycięstwo nad Turkami w bitwie pod Lepanto, tyle że wizja artystki diametralnie różni się od oczekiwań Doży i Kościoła. Zespół Teatru Wybrzeże w Gdańsku daje widzowi półtorej godziny przejmującego zderzenia artysty z mecenasem. Mija ładnych parę minut po spektaklu zanim puszcza ściśnięty żołądek.
- Słyszy się tę ciszę na widowni. To niezwykłe - mówi Ewa Jendrzejewska, odtwórczyni roli Galactii. - To potrzebne w dzisiejszych czasach przedstawienie, na pewno nie jest łatwe i przyjemne w odbiorze. Nie ma telebimów, nie masz szału, jest nagość, ale ona w kontekście malarstwa bardzo się tłumaczy.
Festiwal nasycony emocjami
Dziewięć dni, szesnaście tytułów i ponad stu siedemdziesięciu artystów z całej Polski! 63. edycja KST jest dużym przedsięwzięciem.
- Festiwal w tym roku jest bardzo nasycony emocjami - tłumaczy Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.
Każdego dnia po spektaklach widzowie mają okazję wziąć udział w spotkaniach z artystami, które prowadzi Jacek Wakar - krytyk teatralny, dziennikarz, szef redakcji kultury w PAP. Po rozmowach z twórcami w klubie festiwalowym Kontrabas Cafe mają miejsce koncerty na żywo pod szyldem “Nocna muzyka”.
Jak co roku, jury przyzna nagrody dla najlepszych aktorek i aktorów w kilku kategoriach - Grand Prix, indywidualne nagrody aktorskie, nagrodę za wybitną rolę epizodyczną, nagrodę dla młodej aktorki i młodego aktora oraz wyróżnienia aktorskie.
Werdykt poznamy wieczorem w sobotę, 13 maja, na uroczystej gali zakończenia festiwalu.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?