Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Performans Anny Baumgart w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu ZDJĘCIA

BH
Performans Anny Baumgart w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Performans Anny Baumgart w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Jakub Seydak
W Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu odbył się performans Anny Baumgart. W wydarzeniu "Rewolucja to nie kolacja, a może jednak kolacja" uczestniczyło w nim ponad 30 kobiet i dwóch mężczyzn, którzy wspólnie stworzyli katalog ważnych dla Kalisza kobiet.

Podczas sobotniego performansu "Rewolucja to nie kolacja, a może jednak kolacja” zorganizowanego w galerii, uczestniczki spotkania wspólnie z artystką Anną Baumgart oraz współprowadzącą, Agnieszką Różyńską, stworzyły feministyczne archiwum dla przyszłości.

- Archiwum zbudowane zostało z katalogu ważnych kobiet związanych z Kaliszem, które nie zostały zapisane w historii dostatecznie - informuje Anna Palusińska z Galerii Sztuki im. Jana Tarasina.

Bohaterkami nowego archiwum zostały m.in. Felicja Łączkowska (liderka kulturalna, organizatorka spotkań literackich w XIX w., współzałożycielka Biblioteki Publicznej i Muzeum Kaliskiego), dr Debora Gross-Schinagel (dyrektorka szpitala żydowskiego), Róża Jakubowicz (pisarka), Barbara Suwa (lekarka), Krystyna Rozpara (dyrektorka, nauczycielka), Janina Olichwer (nauczycielka), Kazimiera Sarna (ekonomistka), Hila Marcinkowska (działaczka społeczna), Izabela Durko (nauczycielka), Danuta Synkiewicz (dziennikarka), Anna Tabaka (historyczka sztuki, regionalistka), Izabela Wierzbicka (aktorka), Kalina Michocka (aktywistka), Beata Szymańska (dyrygentka), Krystyna Bujakiewicz (nauczycielka) i Maria Szymanowska (nauczycielka).

Instalacja performatywna „Rewolucja to nie kolacja, a może jednak kolacja” składała się z okrągłego stołu, zastawy ceramicznej z portretami kobiet ważnych dla kultury i polityki Europy Środkowo-Wschodniej, wyłonionych podczas obrad „okrągłego stołu”, które odbyły się już w Łodzi, Bydgoszczy, Lublinie. W 1989 r. przy Okrągłym Stole zasiadło kilkudziesięciu mężczyzn i dwie kobiety. Zdaniem Anny Baumgart, mężczyźni zawarli wówczas sojusze niekorzystne dla kobiet. Jej „okrągły stół” odwraca te proporcje.

Projekt odwołuje się do pracy Judy Chicago „Dinner Party” oraz do starszej o dekadę protofeministycznej, prawie nieznanej pracy ceramicznej Vanessy Bell i Duncana Granta, wystawionej tylko raz w Piano Nobile Gallery w Londynie. Obie wspomniane wyżej akcje artystyczne przywoływały 39 kobiet z historii i w obu zamysł był podobny: obnażyć patriarchalną pamięć zbiorową, która wyklucza kobiety.

Ma doskonały refleks, potrafi ominąć każdą przeszkodę i... nigdy się nie męczy. Automatyczne taksówki przyszłością ruchu miejskiego?

Xinhua

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto