Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poseł M. Witczak o szybkiej kolei: "Przebiegi tras są nie do zaakceptowania"

Bartłomiej Hypki
Bartłomiej Hypki
Poseł M. Witczak o szybkiej kolei: "Przebiegi tras są nie do zaakceptowania"
Poseł M. Witczak o szybkiej kolei: "Przebiegi tras są nie do zaakceptowania" Bartłomiej Hypki
Centralny Port Komunikacyjny przedstawił cztery warianty przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez Kalisz. Wszystkie warianty są oprotestowywane przez mieszkańców kaliskich osiedli, przez które miałyby przebiegać. Poseł Mariusz Witczak wciąż optuje za "Y" w okolicach Kalisza.

- Jesteśmy zwolennikami przywrócenia tzw. "Y" w okolicach Kalisza, aby była to inwestycja o charakterze regionalnym, substytut lotniska. Taki "Y" pozwałby budować tutaj centrum przesiadkowe i podróżować na zachód, wschód i południe - tłumaczy Mariusz Witczak i dodaje, że przebiegi tras proponowane przez rząd PiS są nie do zaakceptowania pod wieloma względami.

Projekt rządu zakłada stworzenie tzw. szprychy nr 9 w Sieradzu. Zdaniem posła, nie uda się zdobyć na tę inwestycję środków unijnych, ponieważ Komisja Europejska posiada dokumenty związane z budową "Y" w Kaliszu, natomiast nic nie wie o pomyśle utworzenia węzła w Sieradzu.

Z przebiegiem kolei dużych prędkości proponowanym przez CPK nie zgadzają się mieszkańcy miejscowości przez które przechodzić ma inwestycja. Protestują też mieszkańcy kaliskich osiedli: Rypinka, Szczypiorna, Piwonic i Sulisławic.

- Ludzie boją się o swoje domy, pola, zastanawiają się czy te działania nie mają związku z powstrzymaniem rozwoju ul. Tylnej i wstrzymaniem prac nad planem zagospodarowania w rejonach, gdzie ma przechodzić kolej. Wszyscy są przerażeni i nie rozumieją dlaczego kolej dużych prędkości jest wpychana do osiedli - mówi Grzegorz Stępniewski przewodniczący Rady Osiedla Szczypiorno.

- Dotarły do nas słuchy, że Sulisławice, czyli wariant 3 i 4 mają zapewnienie pana prezydenta, że stanie na głowie, żeby te warianty nie przeszły i mogą spać spokojnie. I raptem ni stąd, ni zowąd pojawiły się w internecie wersje 1 i 2. Pojawiły się również krzyki i komentarze, że jedynie wariant 1 i 2 wchodzą w rachubę. Teraz te warianty dodatkowo zrównały się, bo jedynka miała iść na estakadzie. A na całym tym osiedlu mamy grunt warstwowy. To jest głównie piasek i glina. Po przeprowadzonych nawicertach potwierdzono to, dlatego wszystko ma iść na nasypie, bo grunt nie wytrzyma i w ten sposób zrównano oba warianty - mówi Alicja Tomczyk, mieszkanka Rypinka i pomysłodawczyni petycji o odrzucenie wariantów 1 i 2.

- Czy już nie ma w tym państwie mądrych ludzi, żeby to zrobić w taki sposób, by nikogo nie krzywdzić? - pyta Jan Przygodzki, który obawia się wywłaszczenia.

Już w środę, 14 września, o godz. 18 w hali Ośrodka Sportu Rehabilitacji i Rekreacji przy ulicy Łódzkiej w Kaliszu odbędą się konsultacje w sprawie przebiegu linii nr 85 przez Kalisz.

ZOBACZ TAKŻE:

Sto lat dla Jagódki. Powiat Kaliski rozpoczął challenge, aby...

Lider Polska 2050 Szymon Hołownia w Kaliszu: "To będą najważniejsze wybory od 30 lat"

Lider Polska 2050 Szymon Hołownia w Kaliszu: "To będą najważ...

W Kaliszu próbowali pobić rekord Polski w liczbie osób jednocześnie tańczących poloneza

W Kaliszu próbowali pobić rekord Polski w liczbie osób jedno...


Obserwuj nas także na Google News

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto