W Wielkopolsce poszukiwane są elektromobilne umiejętności

Materiał informacyjny PSPA
Wielkopolska to stolica nowoczesnych technologii. to właśnie w tym województwie zlokalizowany jest największy w Europie zakład produkcyjny baterii do samochodów elektrycznych czy fabryka Volkswagena i Solarisa. Są to podmioty, które coraz więcej inwestują w rozwój zrównoważonego transportu. Jednak aby osiągnąć odpowiednią skalę zmian, niezbędne są wykwalifikowane kadry każdego szczebla.

Na niedobór pracowników o odpowiednich kompetencjach skarży się w skali globalnej aż 56 proc. przedsiębiorstw – wynika z najnowszego raportu Gi Group Holding “Automotive – Globalne Trendy HR 2024”. W tym dokumencie podkreślono również, że w Polsce kluczową kompetencją poszukiwaną u pracowników jest biegłość w obsłudze technologii (66 proc.) czy znajomość technologii ekologicznych i zasad zrównoważonego rozwoju (39 proc.).

– Obserwujemy, w jaki sposób nowe technologie rewolucjonizują sektor motoryzacyjny. Naszym obowiązkiem jest jak najskuteczniej wesprzeć trwającą transformację. Jednym z kluczowych elementów jest właściwa edukacja. Jako PSPA współpracujemy z jednostkami naukowymi, a wraz z branżą staramy się edukować przyszłą kadrę pracowniczą, aby ich wiedza była jak najbardziej kompletna – podkreśla Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju PSPA.

Uczelnie wyższe, reagując na rosnące zapotrzebowanie pracodawców, wprowadzają nowe kierunki związane ze współczesnymi trendami, ze szczególnym uwzględnieniem elektromobilności. W ramach wciąż wąskiej oferty wyróżniają się studia podyplomowe "Nowa Mobilność" na Politechnice Warszawskiej, będące jedynymi tego typu w Polsce a nawet w Europie. Pierwsza edycja „studiów z przyszłością” dobiega właśnie końca. Jest to kierunek skierowany m.in. do kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Studia składają się z 2 semestrów, 12 zjazdów, 30 przedmiotów oraz 240 godzin merytorycznej wiedzy. Dzięki nowoczesnemu podejściu do procesu dydaktycznego absolwentkom i absolwentom zapewnia się unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy związanej z elektromobilnością, rynkiem pojazdów elektrycznych, infrastrukturą ładowania, rozwojem zeroemisyjnych technologii, w tym wodorowych, a także wszelkimi kwestiami prawnymi, społecznymi i gospodarczymi oddziałującymi na rynek zrównoważonego transportu.

Organizatorzy studiów – PSPA oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej wraz z Otomoto - poza chęcią zaspokojenia potrzeby rynku, chcą również zwiększyć zainteresowania kobiet tym sektorem rynku. Przykładem jest choćby Wielka Brytania, gdzie kobiety stanowią 47 proc. ogólnej siły roboczej, ale w sektorze transportu jest ich zaledwie 20 proc. Podobna sytuacja jest w Unii Europejskiej. We wspólnocie sektor motoryzacyjny cechuje się zatrudnieniem kobiet jedynie w 20 proc.

Fakt niższego odsetka kobiet w motoryzacji potwierdzają również dane IMI – systemu Komisji Europejskiej wymiany informacji na rynku wewnętrznym. Kobiety stanowiły zaledwie 19 proc. pracowników handlu detalicznego w branży motoryzacyjnej, podczas gdy w innych sektorach odsetek mężczyzn i kobiet wynosił 49/51 proc. Innym przykładem są dane Deloitte z 2020 r. Wykazały one, że 90 proc. kobiet i mężczyzn pracujących w branży motoryzacyjnej uważa, że kobiety są niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach kierowniczych, a 57 proc. nie dostrzega dla siebie atrakcyjnej ścieżki kariery w tym sektorze.

Dlaczego tak jest? Według raportu Gi Group Holding „Automotive – Global HR Trends 2024” głównym powodem, dla którego kobiety nie realizują kariery w sektorze motoryzacyjnym, jest brak inspirujących wzorów do naśladowania (38,4 proc.), zaburzona równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (35,1 proc.), nierówne wynagrodzenie (34,4 proc.), aspekty fizyczne (32 proc.), a także obecność stereotypów i postrzegania branży jako „typowo męskiej” (38,1 proc.). Mimo teoretycznej gwarancji równych praw na rynku pracy, kobiety wciąż napotykają dodatkowe bariery i często brakuje im pewności siebie w kontekście własnych kompetencji i zdolności.

– Najlepsze zespoły to te, które efektywnie łączą różnorodne kompetencje - zarówno te twarde, jak i miękkie, wszystkich osób, które je tworzą. Najwięcej uczymy się od siebie nawzajem i wspaniale jest móc jednocześnie czerpać z wiedzy bardziej doświadczonych i energii tych najmłodszych koleżanek i kolegów z pracy. Obserwując efektywność pracy zespołów OTOMOTO widzę, że to naprawdę działa – wskazuje Agnieszka Czajka, General Manager Otomoto.

Wspomniane studia podyplomowe „Nowa Mobilność”, starają się walczyć z tymi barierami. W realizację programu zaangażowali 54 wykładowców m.in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej, a także 45 praktyków sektora biznesu. Wśród nich są Agnieszka Czajka – Otomoto, Hanna Zdanowska – miasto Łódź, dr Katarzyna Barańska –Kancelaria Osborne Clarke, Małgorzata Kulis – Volvo Trucks Poland, dr Ewa Łabno-Falęcka – Mercedes Manufacturing Poland czy dr Alicja Pawłowska-Piorun – ING Bank Śląski. Są to autorytety związane z sektorem automotive i nie tylko, które zaangażowały się w prowadzenie przedmiotów na studiach „Nowej Mobilności” wierząc, iż przekazanie zdobytej przez lata wiedzy, pomoże przyszłym kadrom rozwijać sektor zrównoważonego transportu.

– Elektromobilność jest przyszłością transportu. Rozwój tego sektora może skutkować zwiększeniem liczby miejsc pracy o 6 tysięcy do 2030 roku, tylko w obszarze transportu. Jest to również niepowtarzalna możliwość wyrównania dysproporcji zatrudnienia pomiędzy kobietami i mężczyznami. Obecnie te podziały są mocno zaburzone. Studia podyplomowe „Nowa Mobilność” są przykładem, jak te bariery można pokonać – podkreśla Agata Wiśniewska-Mazur.

W ramach działań na rzecz kształcenia przyszłych kadr Otomoto wraz z PSPA postanowiły uruchomić program wsparcia kobiet w sektorze nowej mobilności o nazwie „eLiderki”. Kandydatki zainteresowane uczestnictwem w II edycji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”, otrzymają rabat w wysokości 3 tys. zł, stanowiący jedną czwartą czesnego.

– Z perspektywy kobiety, która już kilkanaście lat temu rozpoczęła pracę w branży motoryzacyjnej, widzę, jak dużo w tym czasie się zmieniło. Oczywiście - to wciąż branża zdominowana przez mężczyzn, ale z satysfakcją obserwuję coraz więcej kobiet, z którymi mam okazję spotykać się na wydarzeniach branżowych, czy siadać w panelach dyskusyjnych – podkreśla Agnieszka Czajka.

Inicjatywa „eLiderki” ma na celu zachęcenie kobiet do rozwoju zawodowego oraz zwiększenia swoich kompetencji w tym temacie. Jest też skierowana ku wyrównaniu różnic, które przez lata towarzyszyły tej branży. Osoby zainteresowane skorzystaniem z oferty mogą dowiedzieć się więcej na dedykowanym portalu (www.nowamobilnosc.pl) lub bezpośrednio rekrutować się poprzez internetową rekrutację kandydatów Politechniki Warszawskiej. Kandydaturę można zgłaszać do końca stycznia, a zajęcia rozpoczynają się już w lutym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W Wielkopolsce poszukiwane są elektromobilne umiejętności - Wielkopolskie Nasze Miasto

Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto