Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Raport NIK ws. remontu Sali Recepcyjnej i gabinetu prezydenta. Co wykazali kontrolerzy?

Bartłomiej Hypki
Bartłomiej Hypki
Raport NIK ws. remontu Sali Recepcyjnej i gabinetu prezydenta. Co wykazali kontrolerzy?
Raport NIK ws. remontu Sali Recepcyjnej i gabinetu prezydenta. Co wykazali kontrolerzy? Bartłomiej Hypki
Kwestia remontu i umeblowanie gabinetu prezydenta miasta Kalisza Krystiana Kinastowskiego za kwotę 200 tysięcy złotych wywołała spore kontrowersje. Posłanka Karolina Pawliczak z Lewicy skierowała wniosek do NIK. Izba opublikowała 5 kwietnia wystąpienie pokontrolne. Co stwierdzili kontrolerzy?

- Opinia publiczna i mieszkańcy Kalisza są zbulwersowani faktem odnowienia gabinetu prezydenckiego za blisko 200 tys. zł., oraz zakupem mebli i wyposażenia za ceny znacznie przekraczające zwyczajowo przyjętą wartość dla tego rodzaju zakupów w ramach gospodarnego i rzetelnego rozporządzania środkami publicznymi - tłumaczyła posłanka Lewicy w swoim piśmie do NIK.

W listopadzie 2021 roku prezes Najwyższej Izby Kontroli Marian Banaś podjął decyzję o przeprowadzeniu doraźnej kontroli w Urzędzie Miasta Kalisza. Teraz opublikowano wystąpienie pokontrolne.

- Wielkość poniesionych wydatków na zadania stanowiące przedmiot kontroli nie przekroczyła aktualnego, w dacie dokonania wydatku, planu wydatków w danej podziałce budżetowej, a umowy na realizację przedmiotu zamówienia zostały podpisane z wykonawcami wybranymi w prowadzonych postępowaniach - czytamy w raporcie NIK.

NIK wykazuje za to nieprawidłowości w procedurze przygotowawczej inwestycji.

- W trakcie udzielania zamówień na dostawę wyposażenia do gabinetu Prezydenta i do Sali Recepcyjnej Ratusza, w ocenie NIK, zaistniały okoliczności wskazujące na doprowadzenie do nieuprawnionego (tj. niezgodnego z przepisami ustawy pzp) podziału zamówienia na zakup mebli, co w konsekwencji spowodowało udzielenie dwóch zamówień na łączną kwotę 144.748,01 zł brutto z pominięciem ww. ustawy i stanowiło naruszenie art. 5b pkt 2 ustawy pzp. Dotyczyło to niżej wymienionych zamówień: UA/149/WAG/2020 na kwotę 73.800 zł brutto i UA/150/WAG/2020 na kwotę 70.948,86 zł brutto - czytamy

Zdaniem NIK, zakup mebli w ramach tych zamówień powinien być realizowany w postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisów ustawy pzp, którego przedmiot stanowiłaby zarówno dostawa wraz z montażem mebli na Salę Recepcyjną Kaliskiego Ratusza, jak i dostawa i montaż wyposażenia gabinetu Prezydenta z uwzględnieniem ew. możliwości złożenia ofert częściowych.

I dalej: - W trakcie prowadzonych w ratuszu robót remontowych w Sali Recepcyjnej i gabinecie prezydenta urząd nie uzgodnił z wojewódzkim konserwatorem zabytków wykonania dodatkowych prac remontowych polegających na poszerzeniu otworów i wnęk w cegle oraz instalacji dodatkowych gniazd sieciowych.

W raporcie liczącym 20 stron czytamy również, że zakupione elementy wyposażenia Sali Recepcyjnej i gabinetu prezydenta zostały prawidłowo zaewidencjonowane. Przedmioty znajdujące się w tych pomieszczeniach przed remontem zostały częściowo zagospodarowane. W pozostałym zakresie meble były zmagazynowane. Stan techniczny mebli pochodzących z Sali Recepcyjnej, w ocenie NIK, uzasadniał uznanie, że były one istotnie wyeksploatowane, zaś meble pochodzące z gabinetu prezydenta (w szczególności fotele, stół dębowy) nosiły widoczne cechy długotrwałego użytkowania. W trakcie prowadzonej kontroli przedstawiono wiarygodne plany zagospodarowania mebli w nieodległej perspektywie czasowej.

LINK DO PEŁNEGO RAPORTU

- Najwyższa Izba Kontroli wykryła poważne nieprawidłowości w zamówieniu publicznym na bizantyjski gabinet prezydenta. Stwierdzono podzielenie zamówienia na dwie części, dzięki czemu uniknięto osiągnięcia kwot wymagających rozpisania przetargu nieograniczonego, na rzecz tylko zapytań ofertowych. Czemu to służyło? Będziemy wyjaśniać. Jedno jest pewne, taka nieprawidłowość będzie miała dalsze konsekwencje dla zamawiającego. Prawdopodobnie poważne - uważa radny Dariusz Grodziński z KO.

Miasto tłumaczy

Urząd Miasta Kalisza tłumaczył, że remont gabinetu prezydenta miasta był planowany od 2017 roku. Meble w gabinecie prezydenta miasta wymienione zostały po raz ostatni w latach 1998-2002. Pomieszczenie to nie było remontowane od co najmniej kilkunastu lat. W oświadczeniu Miasto tłumaczyło, że przed remontem na ścianach pojawiały się zacieki, odklejała i odbarwiała się tapeta, przy oknach odpadały części tynku, w bardzo złym stanie były też parkiet, drzwi wejściowe i ościeżnice.


Obserwuj nas także na Google News

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kalisz.naszemiasto.pl Nasze Miasto