- Wystawa w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina jest próbą zmaterializowania wyobrażonego ogrodu pentagonalnego, wyobrażonej "pracowni". Sytuację w przestrzeni wystawienniczej tworzą przedmioty, fragmenty przestrzeni, obrazy i nagrania dźwięku zebrane w dwóch oddalonych od siebie "rzeczywistych pracowniach" w Taiki w Japonii oraz w Poznaniu w Polsce. Punktem wyjścia do takiego pomysłu na wystawę był namalowany w Japonii, w 2015 roku, obraz "Wyobrażenie ogrodu pentagonalnego". Kompozycję tej pracy buduje pięciokątna figura, powierzchnia płótna została przykryta dwoma szybami, w których odbija się przestrzeń wokół obrazu. Tytułowy "ogród" stanowi metaforę pracowni i jej otoczenia - mówi Mikołaj Poliński o przygotowanej w Kaliszu wystawie.
Elementem korespondującym z założeniem wystawy "Sounds of the Pentagonal Garden" jest prezentowany w Galerii Pulsar obraz Mikołaja Polińskiego zatytułowany "Osaka".
- Pierwszym impulsem do pracy nad obrazem były światło i cień przypadkowo padające na płótno w pracowni w Poznaniu. Po przewiezieniu płótna do Japonii postanowiłem kontynuować pracę w ten sam sposób. W pracowni w Aso / Takibe (w Japonii) każdorazowo podczas pracy zmieniałem ustawienie obrazu w przestrzeni, tak że nigdy nie był on oświetlony w ten sam sposób, "wrysowywały" się w niego pasy światła i cienia - tłumaczy artysta.
Całości wystawy Mikołaja Polińskiego dopełniają zdjęcia, które prezentowane są na 7 przystankach autobusowych, w ramach "Postoju ze Sztuką".
Wystawa "Sound of the Pentagonal Garden" jest częścią projektu realizowanego w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zatytułowanego "W poszukiwaniu tożsamości dzieła malarskiego", na który składają się cztery wystawy. Dwie z nich odbyły się już w Japonii: "Reflection of Blue Gray" w Contemporary Art Museum w Ise (kwiecień-czerwiec 2023) i "Elusiveness of Shadow" w +1art w Osace (maj-czerwiec 2023). Wystawa w Kaliszu jest trzecią odsłoną projektu. Na październik i listopad zaplanowana jest prezentacja w Poznaniu (Grottgera 16), jej tytuł to "Nieuchwytność cienia".
O autorze
Mikołaj Poliński urodził się w 1977 roku w Poznaniu. W latach 1996 –2001 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. Prowadzi XVI Pracownię Rysunku w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Rysownik, malarz, twórca układów przestrzennych budowanych z rysunków (obrazów), obiektów i elementów architektonicznych, czasem ingeruje w materię miejsca, w którym pracuje, pochłaniają go pogranicza sztuk wizualnych i muzyki.
Od 2003 roku prowadzi galerię Naprzeciw (UAP), był zaangażowany w projektach kuratorskich: w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu (współprowadził program Galerii Aneks), Haus am Lützowplatz w Berlinie oraz Contemporary Art Museum Ise w Japonii. Stypendysta DAAD w Berlinie oraz MKiDN. Swoje prace prezentował m.in. na wystawach: „Resonating Views Contemporary” Art Museum Ise 2023, „Elusiveness of Shadow” +1art Osaka 2023, „Odbicie błękitnej szarości” Galeria Szewska Poznań 2023, „Masa krytyczna” Galeria Działań Warszawa 2022, „Osaka Kansai International Art Festival” 2022, „Listening by Eye” Muzeum Susch 2020, „Petit” Galeria Sztuki im. Jana Tarasina Kalisz 2020, „Door Opened for Moonlight” +1art Osaka 2019, „19 Odcieni Szarości” Galeria Muzalewska, Poznań 2019, „Nieprzekupne oko” MOCAK Kraków 2013 oraz Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2012 i „Noises of Utopia” z Misą Shimomurą, Emerson Gallery, Berlin 2012.
ZOBACZ TAKŻE:
Polub nas na FB
Obserwuj nas także na Google News
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?